Skrevet af: Thrine Andersen, 22. juli 2012 kl. 21.14
Hej alle..!
Jeg håber i kan hjælpe mig lidt. Jeg skal til at ´plante et nyt bed, som skal bestå af pæoner (bonderoser) og liljer.
bedet er ca. 10 m langt og 1 til 1,50 m bred. hvor mange pæoner skal jeg bruge og hvor mange liljer skal jeg plante og hvor skal liljer plantes?! imellem eller som bedkant?? eller hvordan?? Hvad vil passe bedst i farvenyance??
Skrevet af: Thrine Andersen, 22. juli 2012 kl. 21.15
lige ang mål af bedet. Bedet er MAX 1 m bred
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 24. juli 2012 kl. 15.27
Hej Thrine,
Det er lidt svært at svare på. Bonderoser har det jo med at blive større med tiden, og efter nogle år fylder de jo nemt en meter i bredden. Jeg ville plante dem forskudt for hinanden og i to rækker med ca. 75 cm afstand mellem planterne og rækkerne. Liljerne har det jo med at vælte, så du skal nok sørge for en eller anden slags opbinding. Det ville nok være pænest at have dem i midten af bedet, da de jo bliver højere en bonderoserne. Men du har jo kun blomster en kort periode, og bonderoserne og liljerne blomstrer som regel ikke samtidig, så det kunne være, du skulle overveje at plante lidt flere ting, så du har noget, der blomstrer en større del af året.
Elsebeth
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.