Forum

Ikke-blomstrende rododendron

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inger Jentoft, 25. juli 2012 kl. 16.33

Jeg har 2 buske, som ikke blomstrer. Den ene sætter ikke blomsterknopper, dens blade er begyndt at blive gullige, og den anden har brune, stive knopper, som ikke folder sig ud. De er begge yakushiama. Mine store buske trives fantastisk godt, blomstrer helt vildt, og deres blade er mørkegrønne og blanke. Hvorfor denne forskel? Jeg gødskede med rododendrongødning i foråret, gav jeg for meget?
Venlig hilsen Inger Jentoft

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. juli 2012 kl. 23.06

Det lyder som om begge planterne gror i mere jord end spagnum, så de trænger til en omplantning i frisk spagnum. Er det meget store planter kan man grave hele vejen rundt i udkanten af rodnettet, i et bredt bælte, og så fylde spagnum i og vande godt. Når du gøder om foråret skal det kun være som salt på en fedtemad.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Jentoft, 29. juli 2012 kl. 13.16

Tak for dit svar. Begge rododendroner er plantet i almindeligt spagnum, henholdsvis for 1 og 2 år siden. Jeg tror snarere, at jeg gøder for meget, altså en for stor mængde af gangen. Kan det passe med symptomerne? Hvornår og hvor tit skal man gøde?
Venlig hilsen Inger Jentoft

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 14.35

Det skal helst være imens planten er i vækst, så hvis du gør det lige efter blomstringen så er det ikke hel dumt .

Niels Skjølberg som skriver meget om Rododendron anbefaler at bruge osmo gødning . Denne indeholder bl.a. tang men ellers kender jeg den ikke. Men måske skulle du lige se på indholdet af denne og sammenligne med din egen for at se om ikke du får givet for meget . For meget kvælstof betyder færre blomster .

Nyt svar til emnet »Ikke-blomstrende rododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ikke-blomstrende rododendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider