Forum

Svamp i græsset.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. juli 2012 kl. 21.21

Denne svamp har bredt sig ret meget i græsset de sidste par år. Det er noget slimet stas som man glider i. Kender nogen navnet på svampen og evt. hvordan den fjernes.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. juli 2012 kl. 22.30

Har ingen idé om hvad det kan være, måske noget fra det ydre rum, men mon du kan slå dem ihjel med atamon?.

Du har ikke haft noget omsat flis strøet ud på stykket ? Svampe kommer som regel der hvor der har været noget træmasse . Med mindre det er hekseringe .

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. juli 2012 kl. 19.39

Hej Søren.
Forsøgte sidste år med atamon og klorin uden nogen virkning, men græsset forsvandt selvfølgelig uden om. Der har aldrig været træmasse de steder på græsplænen og hekseringens svamp ser jo helt anderledes ud. Har ledt på Googles fotos uden held, så jeg må nok en tur på biblioteket.

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. juli 2012 kl. 21.22

Min dovenskab har forhindret mig i at være kreativ, hvis det foretager sig skal jeg nok se om ikke der står noget i en af mine bøger om græs .
Så sjældent kan de næppe være .

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 31. juli 2012 kl. 21.46

Hej Mogens,
Jeg har også siddet og ledt, men jeg er da godtnok i tvivl om hvorvidt det er en svampeart eller en art mos, så jeg har heller ikke fundet ud af noget. Er den slimet hele tiden, altså fra den dukker op, og har den nogen lugt?
Synes så jeg gentager mig selv, men prøv evt. at lægge dit billede ind i forummet på fugleognatur.dk De svarer hurtigt som regel.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. juli 2012 kl. 22.11

I Politiken bog om græs står følgende :

Laver, Slimsvampe og alger.

Laver antages tit for at være svampe, men de er i virkeligheden en kombination af en svamp og en alge . De består af overlappende bladlinende strukturer og vokser vandret i græsset .

Længere nede står der :

Blågrønalger og geleagtige laver er som regel mørkegrønne til sorte i farven. De kan kendes på dannelsen af et slimet geleagtig lag på plænen . De optræder på steder, hvor græsset er konstant fugtig p.g.a. dårlig dræning, kompakthed eller dryppen fra overhængende træer.

Der er tale om laver, dem du har . og du kan bekæmpe dem med jernvitriol, 8 gram til 2,5 liter vand, hvorefter at plænen undersøges , drænes og perforeres .

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. juli 2012 kl. 23.35

Hej Mogens.

Prøv at se på skyfald (nostoc commune).
Her er et link til F&N.
www.fugleognatur.dk/soeg_art_result.asp?mode=url&searchstring=nostoc%20commune&antal=alle&felt=

vh. Hans

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. juli 2012 kl. 23.58

Hej igen.

Jeg tror, det er skyfald. Jeg havde et større opklaringsarbejde igang for et par år siden på F&n. Her er et link til tråden, hvis du mener det er sådan noget.

www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=162103&ForumID=39.

Hvis det viser sig at være skyfald, er det noget sejlivet stads.

Jeg fandt en løsning, men det kan vi vende tilbage til senere.

vh. Hans

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. august 2012 kl. 21.36

Hans Petersen.
Det er lige netop Nostoc commune jeg slås med. Jeg har fulgt din debat på F+N. Her er ingen elmetræer i nærheden og græsplænen skråner ca. 15 grader mod syd så der står intet vand, så det er lidt atypisk. Jeg har en ide om, at her er det slæbt rundt på plænen under skoene, da det flere steder er i skridtafstand. Vil meget gerne vide hvad du har brugt.
Mogens også 4400.

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. august 2012 kl. 21.45

Mogens; E.

Af gammel erfaring ved vi, at vi bliver ikke populære , hvis vi skriver for meget om kemi her ;-).

Send en mail på merekorn@pc.dk så kan vi tage den derfra.

vh. Hans

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. august 2012 kl. 21.59

Hej Hans og Mogens ,hvad er skyfald for noget?. Jeg fandt noget omkring laver i politiken bog om græs, var det hel ved siden af .
Ved i noget om hvor hyppig det optræder?. Det er første gang jeg høre om det .

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. august 2012 kl. 22.15

Hej Søren.

Du kan prøve at google på nostoc commune, eller cyanobakterie.

Kort fortalt er det en mellemting mellem en blågrønalge og en bakterie. Den forekommer oftest på mere våde steder, end det, jeg har oplevet. Derfor er der heller ikke så mange som lægger mærke til den. Der er ikke rigtig nogen som ved hvordan den kommer. Deraf navnet "skyfald".

Du kan også se den tråd, jeg havde på f&n, som jeg linkede til højere oppe i denne tråd.

vh. Hans

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. august 2012 kl. 15.54

Søren.
Så din ide om at det kommer fra det ydre rum er ikke helt ved siden af.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. august 2012 kl. 16.23

og mange tak til jer andre for udvist deltagelse.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. august 2012 kl. 14.11

Jeg kunne godt se at det var helt forkert det jeg fik fat i via politiken bog om græs, for der er jo tale om bakteriekoloni .

Hvor længe bliver det liggende på stedet ?. Jeg undre mig over at klorin ikke har slået det ihjel .

15 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. august 2012 kl. 19.13

Slettet af administrator 6. august 2012 kl. 11.12.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren S Duun, 3. august 2012 kl. 23.11

Slettet af administrator 6. august 2012 kl. 11.12.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. august 2012 kl. 23.24

Slettet af administrator 6. august 2012 kl. 11.12.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 4. august 2012 kl. 6.50

Slettet af administrator 6. august 2012 kl. 11.11.

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. august 2012 kl. 11.35

Hej alle

Jeg har været inde og slette nogle indlæg, hvor I foreslår brug af kemiske midler, som vi ikke mener bør anbefales til brug i vore haver.

I øvrigt er denne blågrønne alge, som der er tale om, faktisk lidt spændende, da den kan produceres og bruges til at lave grøn energi med. Se her:

www.dgsgardening.btinternet.co.uk/bluegreenalgae.htm

Jeg vil gerne opfordre dem, som har/får den i haven til at eksperimentere med biologiske løsninger og fortælle om resultaterne her.

Den etablerer sig fortrinsvis, hvor jorden er kompakt, vandlidende eller stedet er fugtigt, så prøv at løsne jorden og give mere lys og luft.

Har nogen prøvet at bruge en gasbrænder på algen?

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. august 2012 kl. 16.37

Om skyfald:

Glem alt om at løsne jorden. Det bliver det kun værre af.

Glem alt om udtørring med direkte sol og blæst. Den tørrer bare ind og gror igen, når det regner næste gang. 1 måned med høj sol og tørvejr, betyder intet for den.

En biologisk løsning kunne være at spise den.
Det er ikke nogen vits. Japanerne anser det for en delikatesse.

Da der var mest her, var tanken om det kunne udnyttes kommercielt da oppe og vende ;-)

vh. Hans

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. august 2012 kl. 21.48

Hans.
På Google : skyfald og kosmisk overlevelse.
Der står bla.

Skyfald har også en salttolerance,
der er større end den variation
i saltindhold, den normalt
møder. Den tåler eksponering
til NaCl op til 20
promille i et døgn, uden at dens
efterfølgende aktivitet hæmmes.
Men ved et højere saltindhold
falder aktiviteten og ved 30
promille, som i Nordsøvand, dør
den.

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. august 2012 kl. 22.09

Mogens; E

Tak for oplysningen.

Så er det derfor, man aldrig hører om giftige blågrønalger i Nordsøen, men kun i de indre danske farvande, hvis N-P forholdet ikke er optimalt i havvandet for de almindelige grønalger.

Men det er en helt anden historie ;-).

vh Hans

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. august 2012 kl. 22.33

Skyfald stiller store krav til omgivelserne, hvis jeg tog noget med hjem i haven ville jeg aldrig få det til at gro . Der hvor det gror er det et stort problem og næsten umulig at komme af med.......Det er underlig at tænke på .

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. august 2012 kl. 7.52

jamen Søren, hvorfor skulle det ikke kunne gro hos dig, når det trives på Svalbard og i Kina. I tør tilstand flyver partikler af skyfald med vinden - eller skal jeg sende dig en prøve.
Så det skyfald jeg har i haven er "garanteret" fløjet fra Hans til mig, der er kun 3 km.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. august 2012 kl. 10.45

Nej ellers tak . Der er godt nok en del sushi restauranter i nabolaget, hvor jeg kunne prøve at afsætte det .
Men på den anden siden side så er det ikke så lang tid siden at min kone gled på trappen og slog halebenet .

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Andersen, 30. september 2019 kl. 7.39

Jeg ved godt dette er en gammel tråd - men er der nogle, som har nogle brugbare råd ift dette fænomen med fedtet snask (skyfald, alger, eller...) på græsplænen. Vi har et stort område i vores græsplæne ved sommerhuset og er ved at være smådesperate da man pt faktisk ikke kan gå på græsplæne uden at glide i dette fedtede lag. I sommers var det tørret rimelig godt ind men nu i det fugtige efterår går det løs igen...
Send gerne mail til mig hvis tråden ikke skal tages op igen.
ingersminde@gmail.com
Gode råd vil blive modtaget med stor tak !!

Nyt svar til emnet »Svamp i græsset.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Svamp i græsset.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider