Skrevet af: Uffe Steenberg, 4. august 2012 kl. 23.00
Vi har en stor ahorn som sidste år blev skåret ned til 5-6 meter. Så plantede vi en klematis montana, der allerede er ved at nå toppen og en kamæleonbusk. Jeg er ved at fjerne de nye skud og grene i toppen som træet har dannet siden sidst - et arbejde jeg gerne vil slippe for, da der er højt til vejrs og ikke vil skade klematisen samtidig. Jeg synes jeg har set eller hørt noget om, at man kan smøre eller male noget på træet, der hvor man fjerner grene, som gør, at der i hvert fald ikke kommer nye skud det samme sted. Nogen, der kender til det??
Skrevet af: Lone Brems, 5. august 2012 kl. 15.42
Hej Uffe Steenberg
Hvis du kan komme til at fjerne al bark i en ring på ca 10 cm bredde ved ahorntræets fod kan du forhindre vand- og næringstransport hhv op og ned i den del af træet, som ikke er fældet. Det vil stoppe skudvæksten i øverste del af stammen.
Hvis du også kan komme til at fjerne bark og de største rødders yderste dele ned under jordoverfladen i ca 10 cm dybde vil du gøre indgrebet endnu mere effektivt. Dette vil stoppe / stærkt begrænse skudvækst fra "stubzonen".
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Uffe Steenberg, 14. august 2012 kl. 21.20
Tak for svaret - det lyder effektivt! Jeg kan dig ikke rigtig komme til på de nederste 1,5 meter - klatreplanterne har allerede fat - er der noget i vejen for at gøre det lidt højere oppe på stammen??
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.