Forum

Elefantgræs og rensning af jord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens BANG, 5. august 2012 kl. 7.13

Jeg har hørt at elefantgræs har ikke mindre en enestående egenskaber når det kommer til rensning af forurenet jord samt rensning ved drænrør til septiktank og lignende.

Jeg kan blot ikke finde stederne det er omtalt og vil høre om der nogle herinde der kan give mig nogle input.

Der skulle være særdeles vellykkede forsøg med at rense forurenet jord, hvorfor jeg formoder at der må findes nogle skriv om emnet.

Mvh,
Jens

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2012 kl. 9.04

"Forurenet jord" opfatter jeg som jord forurenet med kemikalier, som har en betydelig toksisk effekt - f.eks. diverse tungmetaller.

Når du nævner "drænrør ved septiktank", er det jo almindeligvis fosfor- og kvælstofholdige næringssalte, som udgør "forureningen" og her kan alle planter hjælpe. Det udnyttes jo også i rodzone-anlæg til spildevandsrensning fra boliger - især på landet, hvor kloakering er for dyrt.

Med hensyn til tungmetaller er der nogle planter, som naturligt kan optage meget metal af den ene eller anden type og den egenskab benyttes også i mineralsøgningen.

Miljøstyrelsen har lavet denne rapport:

www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2000/87-7944-097-5/pdf/87-7944-098-3.pdf

Elefantgræs er ikke særlig "enestående" til at fjerne tungmetaller.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. august 2012 kl. 12.30

Man skal huske på at hvis plantet kan optage tungmetaller så forsvinder disse ikke væk for altid, desværre . Ofte optages de i planten men frigives igen når planten omsættes i jorden igen, så man flytter bare rundt på dem.

Det siges at kompoorme også optager tungmetaller, men disse frigives igen når denne dør igen . Det samme vil være gældende med elefantgræsset .

Nyt svar til emnet »Elefantgræs og rensning af jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Elefantgræs og rensning af jord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider