Forum

Stauder blomstringsperiode

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Haue, 6. august 2012 kl. 7.29

Jeg har netop anlagt mit første staudebed og har derfor endnu ikke så meget erfaring med stauder. Jeg søger oplysninger på forskellige hjemmesider. Jeg har læst, at hvis man klipper stauder ned i tide, kan de nå at blomstre to gange på en sommer - og andre formulere det, at man jævnligt skal plukke til buketter, så kommer der løbende nye blomster. Hvordan kan jeg vide, hvilke typer stauder, der kan blomstre to gange?Og hvordan kan jeg vide, hvilke stauder, der skal klippes helt ned for at blomstre to gange og hvilke man kun skal gå og tage lidt af indimellem?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 6. august 2012 kl. 16.49

Hej Bente,
Det er også svært at vide. Det er nemlig ikke alle stauder, der blomstrer to gange. Med mindre nogen kender et opslagsværk, hvor man kan se det, er der ikke andre måder end at søge på hver enkelt staude og se, hvornår den blomstrer og om den remonterer (blomstrer igen), hvis man klipper den ned.
Jeg ved, at ærteblomster og roser helt sikkert har godt af, at man klipper de visne blomster af. Du kan evt. prøve at nævne nogle af dine stauder - så er der sikkert nogen, der kan fortælle dig om de forskellige.
Så held og lykke med det.
Elsebeth

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. august 2012 kl. 19.19

Jeg ved at hvis man klipper stormhat ned lige efter at den er ved at afblomstrer kan man få den til at blomstrer igen, men kun to gange.
Der er ikke andet for at prøve sig frem med de forskellige staude man har.

Nyt svar til emnet »Stauder blomstringsperiode«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stauder blomstringsperiode

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider