Forum

Georginer – er ikke kommet op

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anita U., 9. august 2012 kl. 23.53

Jeg fik i foråret en masse georgine knolde, som jeg gravede ned i maj måned, i ca. et spadestik´s dybde. De blev gravet ned forskellige steder i haven, på solrige steder, men der er ikke kommet en eneste blomst op.
Hende jeg fik dem af har haven fuld af georginer. De har ikke fået frost, da de blev opbevaret indendøre, og de har da fået nok vand, med al den regn vi har haft i år. Kan det betale sig, at grave dem op, og sætte dem ned igen næste år? Kan det evt. skyldes, at de er sat for tæt? Er der nogen der har erfaring i den retning?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 10. august 2012 kl. 10.16

Hmm - det lyder godt nok underligt. Hvis ikke det er noget helt specielt med jordstråler eller korncirkler (georginecirkler?), må det næsten være, fordi de af en eller anden grund er ødelagt. Har du mulighed for at grave en enkelt op og se, om den er helt blød og smattet?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 10. august 2012 kl. 11.27

Du nævner intet om, du har de røde snegle i din have; men har du det, så har du også forklaringen. Sneglene tager toppen på georginerne lige så hurtigt som de kommer op, så man skal godt efter om der er et lille hul om morgenen eller en stab på et par mm sidst på dagen, der hvor du har sat dine georginer. Netop samhørigheden med et staudebed gør, at sneglene ofte gemmer sig mellem disse om dagen og kommer så frem om natten og i regnvejr.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita U., 15. august 2012 kl. 19.34

Hej Elsebeth og Villy.

Tak for jeres svar.
Jeg har nu prøvet, at grave et par knolde op. Den ene var som du efterlyste, Elsebeth, smattet. Den anden så normal ud, og havde ikke antydning af, at den var begyndt at spirre eller gro.
Og ja, Villy, jeg har røde snegle, (er det dem der også kaldes dræbersnegle, du mener?) - er de ikke alle steder, efterhånden?? :) Det kan vel ikke være dem, der er årsagen når de tilsyneladende ikke var gået i vækst?
Hvad kan årsagen være til, at de ikke er gået i vækst og er smattet?

Venlig hilsen
Anita

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 15. august 2012 kl. 20.30

Der er ingen tvivl om, at det er dræbersneglene, der har været på spil. Hvert år er jeg nødt til at strø sneglegift ud der, hvor georginerne står i nærheden af lave stedsegrønne buske eller stedsgrøn bunddække. Jeg strør sneglegiften, når jeg ser de første georginespirer og så kommer de andre georginer stille og roligt.

Dræbersneglen elsker georginernes nye skud og de gnaver dem af et par mm ned i jorden hver nat. Til sidst er der ikke mere energi i knolden og så rådner den.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita U., 19. august 2012 kl. 10.25

Tak Villy.

Så er min have et paradis for de røde snegle, men jeg finder ikke så mange af dem, men de er der. Jeg har meget dyreliv i min have, og er rigtig glad for det. Kan det få konsekvenser for de andre dyr i haven, hvis jeg bruger sneglegift,- jeg tænker her på Pindsvinet? Hvilken sneglegift bruger du?
Et sidste spørgsmål, kan det betale sig, at grave de knolde op, som ikke er rådnet, og bruge dem næste år, eller er det gået til?

Mvh og tak
Anita

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 19. august 2012 kl. 10.42

Hvis du bruger Ferramol til sneglene giver det ingen problemer for andre dyr. De knolde, der ikke fejler noget, kommer sandsynligvis op så snart sneglene er væk. Det er bedre at de får lov at vokse lidt end slet ikke.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 19. august 2012 kl. 14.34

sneglegift/Ferramol er ikke godt for andre dyr, det tager jo ikke bare de røde snegle men alle snegle, så pindsvinet forsviner fra haven, selv vinbjergsnegle dør af Ferramol, jeg har nemlig smidt lidt i mit ene drivhus, der var en vinbjergsnegl derinde den er død ligesom den stribede snegl.

Nyt svar til emnet »Georginer – er ikke kommet op«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Georginer – er ikke kommet op

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider