Skrevet af: Lone F., 11. august 2012 kl. 21.54
Hej
Synes jeg har bemærket et sted i Ordrup, hvor der i en 3-4 meter høj bøgehæk stak mange fine klatrehortensia ud. Det så meget dekorativt ud.
Nogle erfaringer eller bud på, om jeg kan etablere disse to planter sammen?
På forhånd tak.
Lone
Skrevet af: Helle *, 12. august 2012 kl. 9.59
Det lyder flot.
Jeg har ingen erfaringer med det, men tænker at du skal undersøge hvor meget plads rødderne skal have på begge planter. Eller sagt på en anden måde, hvor tæt anbefales der at planterne sættes.
Vokser de lige hurtigt, og hvor høj kan klatrehotensiaen blive?
Det lyder jo til at det kan lade sig gøre at plante dem sammen.
Mvh Helle-Sofie
Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2012 kl. 11.17
Hvordan vil man klippe hækken, uden at beskadige hortensian. Hvis hækken består af nøgne stammer kan jeg fidusen, ellers ikke .
Skrevet af: Helle *, 12. august 2012 kl. 21.11
Kan man ikke bruge en hækkesaks? ;D
Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2012 kl. 22.27
Det er jo mening at hortensian skal vokse og bøgen klippes , med tiden vil bøgen blive skygget af hortensiaen og gå ud og så er det kun hortensian tilbage . Har jeg ret?.
Skrevet af: Helle *, 17. august 2012 kl. 17.14
Har du ret?
Er der noget til hindre for at man holder klatrehotensiaen i ave, så der er rum for begge planter? Forøvrigt har jeg observeret at der findes forskellige klatrehotensiaer med forskellige højde.
Mvh Helle-Sofie
Skrevet af: Søren S Duun, 18. august 2012 kl. 11.52
Jamen klipper man så ikke blomsterne af hortensian?.
Skrevet af: Helle *, 18. august 2012 kl. 13.40
Hotensia vokser ikke så hurtigt, man kan godt klippe blomster til vasen, så hvis man beskærer varsomt og i perioder hvert år, så tror jeg det går an.
Har en almindelig hotensia som var blevet lidt ranglet, den klipper jeg på den måde og det virker. Den bliver tættere og den har blomster, flere i år end sidste år, og mere kompakt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.