Skrevet af: Camilla Vangsaa, 19. august 2012 kl. 7.59
Hej jeg har overtaget en skovhave som ikke har været passet i mange år. Diverse prydbuske Forsythia, Dronningebusk, vilderoser m.fl. er kæmpestore og ligger hen ad jorden og de blomstrer kun i toppen. Forsythiaen blomstrede næsten ikke i foråret.
Kan jeg være lidt hård til efteråret og skære det hele ned og så håbe at de skyder fra bunden eller hvad gør jeg?
Jeg har også en terrasse med perlegrus den er helt fyldt med ukrudt. Hvordan kommer jeg nemmest af med det, når jeg ikke vil bruge gift?
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 19. august 2012 kl. 8.51
Hej Camilla,
Jeg gjorde det samme med et buskads for et par år siden - det var vokset os helt over hovedet. Så vi beskar alt helt ned. Forsythiaen - og nogle andre - blomstrer ikke næste år, men først året efter. Men hos os skød de alle lystigt fra bunden igen. Så min erfaring er, at det kan man sagtens.
Elsebeth
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 19. august 2012 kl. 8.53
Hej igen,
Nu kom jeg lige til at læse dit indlæg igen. Jeg tror, at jo før, du beskærer, jo bedre. Du skal endelig ikke vente til efteråret. Hvis du gør det nu, kan de nå at skyde og indsamle lidt næring til vinteren. Men det er der sikkert andre, der ved mere om end mig.
Elsebeth
Skrevet af: Søren S Duun, 19. august 2012 kl. 11.00
Det lyder meget fornuftig. Da jeg var i lære beskar vi om efteråret når vi var færdige med ukrudtet og hækkene. Så var det træerne og buskene, der skulle beskæres, hvis ikke sneen kom.
I bøger om beskæring nævnes foråret eller august måned, så de kan nå at skyde lidt igen eller at sårene kan heles inden vinteren .
De buske du nævner der kan sagtens tåle at blive beskåret nu eller til vinter . Det er mere stedsegrønne buske
/træer, som skal klippes i august og prydroser til foråret . Vildroser tynder man som regel ud i og de kan også tåle at blive tyndet ud i, i vinter.
Skrevet af: Camilla Vangsaa, 19. august 2012 kl. 18.34
Tak for jeres svar, vi er nu gået i gang med den store opgave, hold da op hvor giver det meget have affald :-)
Vh. Camilla
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. august 2012 kl. 8.59
- vi har købt en bosch kompostkværn - så får vi noget udmærket flis istedet for at køre grenene væk - så kommer det tilbage hvor det kom fra -
Skrevet af: Søren S Duun, 20. august 2012 kl. 11.00
Jeg har også sådan en og kan varm anbefale den. Det er nok den bedste på marked til hobbybrug .
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2012 kl. 17.03
Hm - jeg købte en Bosch sidste år, og den er på vej til reparation for anden gang nu...
Så ikke den store anbefaling af den herfra - ca. en fjerdedel af det, der kommer ud, er lange, tynde grenstykker, som er snittet på langs, og de er ikke særlig fikse at have i komposten, hvor jeg skal bruge flisen - ØV!
Skrevet af: Søren S Duun, 21. august 2012 kl. 16.12
Er det sådan du har Anja, ? den er ikke den allerbedste til fin hækaffald . Men til grene op 45 mm er det god. Lyden er på max 96 db. Så man bliver ikke upopulær i nabolaget når man starter den op . Når den arbejder foregår det med en valse, så der er ikke noget med nogle grene, der bliver slynget rundt men derimod ført ned igennem røret i et behageligt tempo. Den kan jeg godt anbefale andre at købe.
Skrevet af: Søren S Duun, 21. august 2012 kl. 16.16
Her er den
Skrevet af: Morten M., 1. september 2012 kl. 7.17
Angående din terrasse med perlesten, så er brænding nok den nemmeste løsning. Hvis ukrudtet er højt så kan det trimmes ned inden.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.