Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2012 kl. 21.34
Hej
Vores dejlige græsplæne har i løbet af de sidste par uger fået mos - de sædvanlige skyggefulde steder. Jeg spekulerer på om man kan give gødning nu for at græsset skal tage over igen.
Det ville være rart om man kunne blive fri for den helt store "tur" til foråret. (Vertikulering, rivning osv.)
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Lone Brems, 28. august 2012 kl. 10.28
Hej Ingeborg Hansen
Det er for sent på året at tilføre gødning til græsplænen - den vokser forsat lidt de kommende 6 - 8 uger, men den kan ikke nå at udnytte næringsstoffer, som du tilfører nu. Gødningen skal jo omsættes i en form, som kan optages af græsplanterne - og den proces tager tid og kræver højere temperatur end vi kan forvente i sensommeren. Tilførsel af næringsstoffer nu betyder tab af energi og penge og har en rigtig ubehagelig virkning: nedsivning af næringsstoffer sammen med regnvand.....
Så selv om det kan være tungt arbejde, er vertikalskæring, rivning og topdressing i foråret sammen med hyppig klipning hele vækstsæsonen "prisen" for en ensartet, grøn plæne.
Der er andre veje at gå:
Acceptér at der er bløde mosområder i din plæne - inviter naboens børn og lad dem mærke mosset under de bare fødder (jo, der er solskinsdage endnu i august og september, hvor det kan lade sig gøre). Gi dem en pandekage og nyd, at naturen dækker bar jord uden menneskers indgriben.
Hvis dette ikke er muligt, så kan du gå radikalt til værks:
Hvis skyggen skyldes træer og buske kan du overveje at beskære eller fælde for at skaffe mere lys.
Hvis skyggen skyldes bygninger eller faste hegn kan du tænke over, om dele af græs- (? mos-) arealet kan omlægges til at være stedet hvor skyggetålende planter kan stortrives. Du kan finde mange forslag i Jane Schul's klassiker "Hvilken plante hvor". Biblioteket hjælper gerne med at skaffe den: ISBN 87-567-6095-7.
I tillæg til et spændende plantevalg til skyggede steder kunne det tænkes ind, hvordan padder, krybdyr, insekter, pindsvin og måske gærdesmutter på sådan et sted kunne have et ekstra frirum.
Jeg håber, du finder en løsning, som giver dig haveglæde !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. august 2012 kl. 10.46
Hej Lone
mange tak for den fine besvarelse af mit spørgsmål. Desværre er der ikke meget at gøre de steder, hvor der kommer mos. Naboen har et 5 meter højt hasselhegn 1 meter fra skel og æbletræet kan eventuelt klippes tilbage. Jeg overvejer stærkt at få fældet en høj 40 år gammel Picea Pungens Glauca, som allerede har fået grene savet af op til 3 meters højde for at give luft nedenunder. Det står midt i et rundt bed med Rhododendron i bunden. Vi har haft det med fra vores 1. hus og har hidtil ikke nænnet at fælde det, men stammen er omkring 150 i omkreds nu - og det virker bastant.
Dens skygge giver ikke ret meget mos. Vi formår dog også at arbejde os til en super-plæne hvert forår, men det er trist at se frem til :-).
Mange venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. august 2012 kl. 10.47
Endnu et billede
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. oktober 2012 kl. 21.33
Kære Lone
Nu har jeg alligevel gjort det - givet gødning den 1. september og resultatet: græsset har taget over og mosset er forsvundet. Så mon ikke der er mange af de gamle meninger om hvad man bør og ikke bør gøre trænger til en revision. Man sår jo også med fordel nye græsplæner i august og september.
Mon ikke tiden er inde til at vi reviderer vores gamle udsagn og traditioner og tilpasser dem de forandringer der følger med klimaændringerne - og særlig i denne regnfulde sommer er der nok mange ting, som desuden har været anderledes end "de plejer".
Forresten sælger man EFTERÅRSGØDNING TIL GRÆSPLÆNER hos Aldi. Så helt dum var min ide ikke.
Mange venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Michael Kaufmann, 2. oktober 2012 kl. 22.18
Mos i plænen kan også bekæmpes med sand, men det skal først gøres i slut nov og begyndelsen af dec. spred 3-5 cm sand ud over hele plænen, så sandet dækker alt det grønne, og nå så foråret kommer vil græsset komme op, men mosset er sat meget tilbage, græsset gøres herefter som normalt.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. oktober 2012 kl. 22.21
Hej Michael
Ups. Det bliver ret kostbart med 1000 kvadratmeter græsplæne. Og også arbejdskrævende. Så kan jeg ligeså godt vertikulere om foråret.
Tak for svaret
Ingeborg
Skrevet af: Lone Brems, 3. oktober 2012 kl. 9.07
Hej Ingeborg Hansen
Jeg er enig i, at vi er nødt til at revidere vores praksis på alle områder i livet, når der findes nye viden eller gode grunde til at gøre det.
Det er udmærket, at din græsplæne arter sig til din tilfredshed!
Men der er ikke gode grunde til at ændre praksis omkring tidspunkter for udbringning af næringsstoffer, som er letopløselige i vand.
At forsyne græsplænen med vandopløseligt næringsstof i begyndelsen af september betyder set i lyset af klimaforandringer i bedste fald uændret eller sandsynligvis øget risiko for udvaskning af den del af næringsstofferne, som ikke optages af planterne (græsset).
Det skal vi undgå for bedst muligt at beskytte vores grundvand, en særdeles værdifuld ressource, som vi fortsat har brug for.
De øgede regnmængder fordeler sig ikke jævnt over hele landet...
Se evt DMI's tørkeindeks; det er muligt at "kigge lidt tilbage" og konstateret, hvor i landet der er vandoverskud og hvor der en vandunderskud.
Men da der endnu ikke er sikre nedbørs- og temperaturprognoser 4 - 6 uger frem, må det være klogt at afstå fra at gødningstilførsel sent i vækstsæsonen, fordi planternes udnyttelse er afhængige af netop vandtilførsel og temperatur - foruden af lysmængden, som aftager med daglængden (men dog er variabel med solindstrålingen).
Dit argument om at Aldi sælger efterårsgødning til græsplæner på denne årstid er giver ikke mening - Aldi (og masser af andre dagligvareforretninger) sælger ukritisk produkter, som skader naturen ved at forstyrre de økologiske balancer ( både i jorden og i vandmiljøet).
Med venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.