Forum

Hortensiaens gamle blomster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2012 kl. 21.37

Hej
Mine hortensiaer af forskellige sorter står med grønne afblomstrede blomster - og det ser godt ud, men samtidig er der ved at være mange nye blomsterhoveder på vej. Vil det være gavnligt for den næste blomstring at jeg kapper de gamle hoveder af?
Med venlige hilsner
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 28. august 2012 kl. 13.51

Hej Inge.
Jeg klipper de visne...eller grimme hoveder af, så der er fint lys og plads til de næste blomsterhoveder.
Men når de sidste er afblomstrede lader jeg dem sidde til det bliver forår. Husk at de jo blomstrer på sidste års skud....næste år. :0)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. august 2012 kl. 14.00

Hej Maj Britt

Mine "gamle" blomsterhoveder er ikke visne - de ser faktisk kønne ud i den livsfase de har nu. Mørkegrønne eller rød/grønspættede. Det er ikke på grund af udseendet jeg er i tvivl om hvorvidt de skal klippes af.
Iøvrigt er det ikke alle hortensiaer som blomstrer på sidste års skud. Der er nye i handlen, som også blomstrer på nye skud. Hortensia Paniculata skal klippes helt ned og blomstrer på nye skud.
Mange hilsner
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. august 2012 kl. 18.28

@Inge

Citat:

"Hortensia Paniculata skal klippes helt ned og blomstrer på nye skud."

"skal"? Du mener vel "kan"?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2016 kl. 9.57

Nu har jeg jo haft nogle år til at afprøve om de skal klippes helt tilbage eller ej. MINE Hortensia Paniculata skal klippes helt tilbage hvert år. Anne Marie Lønbæk har tidligere i en anden tråd svaret på at der er sorter, som har udfaldende vækst og mine Paniculata bliver nærmest til bunddækkeplanter over et stort areal ud fra planten, hvis jeg ikke agerer. Sidste år lå alle grene og blomster han ad jorden. I år har jeg klippet tilbage til tæt ind til stammen og har efterfølgende fjernet alle skud, som ikke havde vokseretningen OP. Nu står planten med fine oprette grene og vokser efter mit hovede og ikke som den selv vil.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hortensiaens gamle blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hortensiaens gamle blomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider