Forum

Kan man nedskære syrener

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 30. august 2012 kl. 19.53

Jeg har nogle syrener ved teressen, der er ca 3-4 m høje.
Kan man skære en meter af dem, så vi får mere sol på teressen.
Skyder de på ny, og bliver tættere som andre planter eller hvad.

Mvh Eigil

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. august 2012 kl. 20.30

Hej Eigil er det uægte syrener, vil der komme mange rodskud. Ved ægte (podede) syrener, kan du fint sænke højden, men det er ikke den rigtige tid nu, det bedste vil være, hvis du venter til tidlig forår, gør du det nu, vil der komme nye skud, der ikke kan nå at modne før frosten kommer, og derved fryse ned, men tænk på at skære over podestedet, og altid lige over en sidegren, så vil sårene lukke sig hurtigt. Hvis podestedet er ved jordoverfladen eller derunder, vil det være en god idè, at skære 1 - 3 grene ned til en højde af ca. 1 m, så snart blomsterne er visnet næste år(efter afblomstring) kan du tage et par grene mere og du vil få blomster i en højde af ca 2 m. Hilsen Henry G.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 30. august 2012 kl. 20.47

Det er mørke syrener, der vokser som en busk med mange grene/stammer op af jorden.
Det er en plante jeg for mange år siden gravede op et sted og plantede, nu er den blevet så høj at "solen ikke kan gå over den".
Så må jeg jo hellere vente til foråret. Tak.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. august 2012 kl. 23.56

Bedste tidspunkt for beskæring af syrenbuske er lige efter afblomstring, da kan de tåle meget. Min er nok en uægte, men den fylder 10 m2, så den har nok sat de rodskud, den skal. Jeg skærer hvert år nogle af de gamle stammer så langt ned, som jeg kan og kan ikke se, at jeg får nye rodskud, men måske det kan komme, hvis jeg skar hele toppen af, det ved jeg ikke. - Jeg har iøvrigt lige skåret en stor gren tilbage, men det sene tidspunkt skyldes, at den IKKE skal skyde fra stedet igen.

Nyt svar til emnet »Kan man nedskære syrener«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan man nedskære syrener

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider