Forum

Kan det passe ingen har svar på dette?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bonnie Haagensen, 6. september 2012 kl. 9.10

Hej,
Jeg prøver igen at oprette da ingen svar kom. Det kan da ikke passe der ingen er som ved dette?

Jeg har et par roser der fint har stået 2 meter høje de sidste par år, men i år er de markant mindre og nogle er næsten slet ikke blomstret. Kan de godt komme igen som de førhen har blomstret?

Det samme gælder en buskrose, hvis der hedder det. Det er en af dem der overhoved ikke har skudt i år. Betyder det at den er død?

Til slut har jeg en stedsegrøn der er begyndt at blive brun her og der? Hvad forudsager dette og hvad kan jeg gøre?

Der er billeder af alle tre. Hvis der er nogen der kan oplyse mig hvad det er for roser, ville det være fedt. På forhånd tak
mvh
Bonnie

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 6. september 2012 kl. 12.27

Måske er der bare ikke nogen der har et svar på dine spørgsmål. :O)
Mit bud mht. roserne er at de sagtens kan vokse sig store igen. De sidste to vintre har været hårde ved roserne rundt omkring og en del er frosset mere eller mindre ned. Så hvis jeg var dig ville jeg give dem en chance.

Jeg har ikke bud på hvad det er for roser, bortset fra den med de mange små lyserøde blomster - det må næsten være The Fairy.

Måske kunne tørke være årsag til de brune pletter på den stedsegrønne?

mvh
Trine

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 6. september 2012 kl. 14.21

Hej Bonnie

Har du gødet roserne? Det er vigtigt for blomstringen, at du gøder jænligt.
Gød i det tidlige forår - i slutningen af marts, inden de blomstrer første gang i juni og i begyndelsen af juli sidste gang. Det fungerer i hvert fald godt for mine.

Mvh. Marie Louise

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 6. september 2012 kl. 21.30

jeg skal også bruge et billede tættere på for at have en chance for at byde på et navn på roserne.
Mine alarmklokker ringer altid når jeg ser flis under roser. Man skal gøde dobbelt så meget for at der også er lidt til roserne. Ellers går al kvælstoffet til nedbrydningsprocesser i flisen. Om det kun er det der er grunden til roserne ikke kommer så godt i år ved jeg ikke helt. Man kan sige at roserne havde en hård vinter sidste vinter og mange af dem kom sent igang, men på den anden side har sommeren været noget nær perfekt for roser, så de burde nok have kommet efter det.
Ang. den stedsegrønne, så er det normalt at den skifter lidt ud i den løv på nuværende tidspunkt. klip den rund til næste forår hvis du ønsker at klippe..

Nyt svar til emnet »Kan det passe ingen har svar på dette?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan det passe ingen har svar på dette?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider