Forum

Buksbom nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 14. september 2012 kl. 23.29

Jeg skal til at anlægge et længere staudebed mod græs og er nået frem til, at en buksbomhæk som kant mod græsset er løsningen.
Desværre drejer det sig om et stykke på 18 meter, og det kommer til at koste en bondegård.
Jeg vil derfor gerne være sikker på, at tidspunktet september, først i oktober, er hensigtsmæssigt. Jeg har her på siden fundet Jens Tejsens artikel om buksbom og kan forstå, at typen sempervirens 'Suffruticosa' er til kantning, men at den ikke skulle være særlig sund.
Er der nogen, der har erfaring med denne slags eller kan jeg bruge en hvilken som helst mindre type som hæk, hvis jeg nu fandt et godt tilbud, mener jeg?

Mvh. Marie Louise

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. september 2012 kl. 20.13

Hej Marie Luoise Johannsen

Du behøver ikke at sætte dine sparepenge i store buksbomplanter - du kan lave dem selv!

Jeg har sakset i Jens Theisens artikel -

"Formering af buksbom
Det er meget let at lave sine egne buksbom planter. Har man fundet den rette art eller sort er det bare at gå i gang. Et godt tidspunkt at lave sine stiklinger på er august–september. En stikling skal være 8–15 cm lang. Bladene fra den nederste 1/3 fjernes. Man kan stikke udendørs f.eks. i en kasse med alm. havejord blandet med grus/sand, øverst har man ca. 1 cm sand. Man kan fladdække med hvidt plast eller fiberdug. Planterne vil derefter danne rødder. Man kan om foråret prikle planterne ud i haven eller i potter, og med tålmodighed vil man få gode planter."

Så find en buksbom-hæk-ejer og snak lidt godt for hende / ham - det koster nok ikke mere end en kage til kaffen at få lov at klippe de 100 - 150 stk, du har brug for!
Til foråret kan de være klar til udplantning og hvis du passer dem med lidt næring og sørger for, at de ikke mangler vand kan du i foråret 2015 have din kanthæk klippet og færdig !

Med venlig hilsen fra
Lone

PS - Der findes sundere buksbomsorter end den, du har fravalgt, som fint tåler hyppig klipning og kan formes i en lav kanthæk.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 16. september 2012 kl. 19.33

Hej Lone!

Mange tak for svaret og især forslaget om at lave sine egne planter. Jeg har tidligere overvejet det netop pga. prisen, men syntes det virkede noget uoverskueligt pga. antallet. Men måske det slet ikke er så vanskeligt igen, og med en horisont på tre somre, tror jeg, jeg vil forsøge mig.
Jeg har faktisk en enkelt større plante stående, som jeg har flyttet i foråret, som vil kunne bruges som moderplante. Hvis den stadig er sund, vil jeg bruge den og ellers vil jeg købe en stor plante og bruge den i stedet.
Mange tak for igen for det konstruktive forslag og letforståelige opskrift.

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Buksbom nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Buksbom nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider