Forum

Erfaring med Kejsertræ (Paulownia)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 19. september 2012 kl. 10.56

Kære Forum.

Jeg påtænker at købe et kejsertræ på ca. 2 meter og har med megen møje fremskaffet en delvis accept fra hjemmestyret til at inddrage endnu en lille del af vores i forvejen beskedne græsplæne til plantning af træet til foråret.

Når jeg ser billeder af træet ser det ud til at selv unge træer blomstrer (ja, jeg ved skuddene kan fryse ned), men er det korrekt opfattet? Der er jo mange træer som skal have en del år på bagen før de blomstrer...

Har I i øvrigt nogle beretninger om hvor hurtigt det vokser de første år forudsat det ikke fryser ned hver vinter? Og hvor længe går der før det når de famøse 8-10meters højde (så hurtigt behøver det nemlig ikke gå).

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Anders

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 19. september 2012 kl. 22.35

Hej Anders.

Efteråret 2007 plantede jeg en ca. 30 cm høj "pind", der efter sigende skulle være et kejsertræ.
Sommeren 2010 så det sådan ud, som du kan se på indsatte foto herunder. Placeringen var helt forkert i forhold til et så kraftigt voksende træ og rødderne var begyndt at løfte de omkringliggende fliser og true fundamentet på vores udhus. Så det blev fældet i efteråret 2010. Og satte efterfølgende år et hav af rodskud, der var "mindre morsomme" at slippe af med.
Men det gror altså som bar' pokker. Jeg så dog aldrig skyggen af en blomst, selv om det stod meget beskyttet.

MVH
KarinP

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 19. september 2012 kl. 22.48

prøv at søge efter sorten Paulownia fortunei 'Fast Blue' (=tomentosa). Den giver hurtigere blomster end arten. Den skal stå beskyttet da den nemt kan fryse tilbage især i de første sæsoner.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. september 2012 kl. 9.16

- min paulownia fik jeg da den var ca. 2,5o m høj - den blomstrede året efter - den er sået hos en ven i billund hvor der er ret vinterkoldt - den har aldrig været frosset tilbage og sidste forår blomstrede den som aldrig før trods vinteren var kold -

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. september 2012 kl. 10.42

Hej igen.

Tak for svarene - det er dejligt at klogere, både af andres succes og bitre erfaringer;-)

Til Mogens: hvor stort er træet blevet siden du plantede det og hvornår var det?

Til Kristian: kender du nogen der forhandler det eller kan de fleste bestille det hjem? Ved ud noget om væksthastigheden også er større end den gængse?

Venlig hilsen
Anders

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. september 2012 kl. 13.47

- det er 5 år siden og det er omkring 5 m. nu - der bliver masser af frø -

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. september 2012 kl. 15.09

Hej igen.

Mogens, er blomsterne blå eller violette?

Dem jeg har set har typisk lyseblå blomster men i flere bøger optræder de nærmest lilla/violette...

VH
Anders

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 21. september 2012 kl. 20.05

Hej Anders. hvor i landet bor du?
jeg har da selv før fremskaffet sådan en. De fleste store planteskoler har nok kontakter i Tyskland/Holland hvor de da produceres.
Mine erfaringer er primært med Alm Kejsertræer købt hjem fra Italien. Men det kan godt være at de har det ekstra svært mht. akklimatisering.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. september 2012 kl. 7.31

De første år frøs min ned til bunden hvert år, men da den først havde overlevet en vinter, har der været problemer siden - bortset fra nogle få visne skudspidser.

Jeg laver hvert år nogle få eksemplarer fra rodskud.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 24. september 2012 kl. 18.35

Hej igen!

Til Kristian: Vil det sige at du anbefaler den almindelige fremfor P. fortunei 'fast blue'? Jeg bor i Slangerup ved Frederikssund.

Det er jo svært for mig at vide helt hvilket jeg skal beslutte mig for, men jeg må indrømme at med de historier jeg hører, hælder jeg mest til den alm., da de lader til at klare sig fint ift. nedfrysning når de har lidt størrelse. Det jeg kan finde om P, fortunei indikerer at der er endnu mere hurtigtvoksende end arten, og det er jeg nok trods alt ikke interesseret i.

Til Villy: Jeg overvejer også at fremskaffe nogle der er lavet af stiklinger fra kendte træer, da de kan have vist sig froststærke, det der taler imod er de noget flere år man må påregne før træet inår en størrelse hvor det kke fryser ned, forudsat der er plantet på friland, hvilket er min eneste mulighed.

Da jeg som nævnt påtænker at købe et træ der er SHO 10-12 og forhandleren oplyser at de nederste grene er i 2 meters højde (så må det være relativt stort), vil I så mene det er bedst at købe det efterår og lave rødderne vokse lidt og samtidig risikere det fryser lidt ned, eller vente til foråret og købe et tilsvarende træ og på den måde give det hele foråret og sommeren til at vokse fra den oprindelige størrelse? (Jeg antager at de kommer hjem fra Holland og at de derfor står frostfrit vinteren over).

Venlig hilsen
Anders

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 24. september 2012 kl. 19.42

Hej Anders

Da jeg fik min var den 2½-3 meter høj, men frøs alligevel ned den første vinter. Jeg har efter de sidste par vintre fået en vis respekt for planter fra Holland, da mange af de frostskader jeg har set efter de de 2 sidste vintre, skyldes at planterne havde deres oprindelse i et mildere klima.

Jo nærmere træets oprindelse er på Danmark, desto større er chancen for at undgå nedfrysning.

Jeg vil altid plante den om foråret, så den når at etablere sig hen over sommeren og når at akklimatisere sig lidt mere, end hvis den kommer fra sydligere himmelstrøg her om efteråret.

mvh Villy

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 24. september 2012 kl. 19.52

Hej Anders. Jeg har ikke nogen dårlige erfaringer med sorten, men heller ikke så mange erfaringer med den. Efter hvad jeg hører omkring mig så skulle den ikke være mindre hårdfør end arten. Jeg er ret sikker på at uanset om det er den alm. eller sorten, så vil det altid være bedst at finde et eksemplar der er tilvænnet det danske klima. Dette anser jeg bare for ret svært at finde, da der ikke er nogen store danske producenter af kejsertræ. En plante der er i stammetykkelse 10-12 vil jeg mene er stærkere end en lille pind. Der skal mere frost til for at den tager skade. -man kan jo evt. vinterbeskytte stammen til første par vintre...
Jeg ville plante om foråret, så den kommer godt igang en vækstsæson inden en vinter.
De store Kejsertræer kommer nok som oftest fra Italien... det er i hvert fald der jeg ville få fat i dem. -og det bliver så helt naturligt om foråret, da der som oftest ikke købes hjem fra Italien om efteråret...
I Holland/Tyskland ser jeg dem oftest lidt mindre i størrelse på listerne om efteråret og venter man så til foråret, så er der tit udsolgt.. så der skal nok reserveres hvis man vil være sikker.

Du må endelig følge op på hvad du finder/vælger :-)

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 24. september 2012 kl. 19.54

Kære Villy.

Tusind tak for svaret!

Det er rigtig dejligt at man kan spørge så havekyndige personer som dig selv og at I gider hjælpe når novicer som jeg, har spørgsmål!:-)

Jeg tror jeg venter med at købe til foråret så...

Venlig hilsen
Anders

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 24. september 2012 kl. 20.05

Kære Kristian.

Tusind tak til dig også!

Jeg vil sige at den eneste grund til jeg overvejer P. fortunei er hvis der virkelig skulle gå ti år før den P. totemtosa blomstrer - det tror jeg bare ikke på at der gør... Som jeg læser folks svar og hvad jeg se på de billeder jeg kan finde (som selvfølgelig kan være fra varmere himmelstrøg) blomstrer de relativt hurtigt. Der er i hvert fald ikke i nogen fagbøger nævnt at der går mange år, som der f.eks gør med Duetræet.

Nogle beskriver den almindeliges farve for lysviolet eller blå - det er nok to sider af samme sag.

Jeg regner med at købe hjem fra planteshop.dk til foråret, så:-)

Kan for de altid gode råd, erfaring og kompetence, som man ikke kan google sig til...

Venlig hilsen
Anders

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 24. september 2012 kl. 21.30

Det er et lidt underligt træ der er hult inden i grenene, dvs der hvor er normalt er kerneved, så er der bare luft lidt ligesom bambus. Det vil også sige, at hvis der knækker en gren eller der kommer et hul i stammen så er stedet udsat for at der trænger vand ind og om vinteren så kan du nok regne ud hvad der sker.

-jeg skal også se om jeg ikke kan købe et eller andet hjem til foråret der kan komme til salg. Det er et par sæsoner siden at jeg havde nogen på lager...

Hvis man finder en sort af kejsertræ burde det være noget hurtigere med at give blomst. Så er det helt sikkert ikke en frøplante man har med at gøre, men en podning eller en stikling hvor man på den måde har "ældre" genetisk materiale.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 25. september 2012 kl. 19.52

Hej Kristian.

Det med at de er hule, er det ikke kun årsskuddene?

Jeg fandt en amerikansk planteskole hvor de masseproducerede træet til formålet at få hurtig skygge og der lavede de dem på en snedig måde, dvs. ikke frø, men det var vist hverken stikling eller podning, således at de fik helt ensartede træer der var en kopi af modertræet og altså ikke en krydsning.

De træer af den størrelse man finder i handlen, er det ikke også stiklinger? Jeg mener, det kan jo være svært at forudse hvordan træet bliver hvis to forskellige træer har bidraget? Kejsertræer er vist selvbestøvende så træer fra frø
af et alenestående træ, burde vel alligevel give det samme, eller hvad?

Jeg er helt med på at en stikling vil betyde at træet "tror" det er ældre og derfor vil blomstre tidligere (som mit duetræ).

Van Den Berk i Holland har jo stort set alt i træer - er det dér du plejer at bestille hjem fra, eller hvordan?

Du kan jo skrive til mig privat på andersledes@gmail.com, hvis du mener du kan bestille noget stort hjem til mig til en fornuftig pris;-)

Venlig hilsen
Anders

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 25. september 2012 kl. 19.58

Hej igen Kristian.

Er det dette træ du tænker på:
www.jardindupicvert.com/4daction/w_partner/paulownia_fortunei_fast_blue_minfast.11564

Der står det kun bliver 6meter højt og 4 meter bredt, altså mindre end arten. Har du nogen erfaringer med det ellers?

Vh
Anders

Nyt svar til emnet »Erfaring med Kejsertræ (Paulownia)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erfaring med Kejsertræ (Paulownia)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider