Forum

Hvad gør jeg nu med de spæde stauder?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T. Thomsen, 23. september 2012 kl. 0.47

Hej,

Jeg gik helt af mok her i løbet af sommeren, - da jeg fik købt frø, - i stedet for de dyre stauder.

Jeg har nu en hel samling af "spæde" stauder, - som jeg ikke ved ret meget om, med hensyn til vinteropbevaring med mere.

Jeg forkultiverede en del, - nogle måske lidt sent, - så - -
Det er 5 cm. store perlekurv, - den skulle kunne tåle vores vinter, - men da de ikke er større end som så, skal de måske blive ind, frostfrit til næste sæson????
Ligeledes er jeg så heldig at begge de frø jeg lagde i juni, fra Engletrompet, begge er kommet godt, - men de er kun 10-12 cm store, - jeg ved godt de skal stå frostfrit, - men er de løvfældende, for de er begge ved at smide bladende????
Jeg har en del andre små stauder, - som kun er 10-15 cm store, - tør jeg plante dem ud nu????

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 23. september 2012 kl. 17.59

Hej Thomsen

Jeg er selv "gået amok" med akeleje, solhat, storkenæb, katteurt, stjerneskærm, primula osv. og planter hele molevitten ud hurtigst muligt. Nogle af mine planter er ikke større end dine, en del kun ca. 5-7 cm, men det ændrer ikke noget - de skal i jorden. Planterne vil få det for koldt i potter udenfor, hvor de er langt mere udsatte for frost end i jorden. Du kan evt. dække med visne blade, små kviste og gran. Jeg lægger også en tynd lag hestemøg omkring mine miniplanter senere (afdampet møg)

Jeg kender desværre ikke engletrompet, så den kan jeg ikke sige noget om, men plant gerne perlekurven ud.
Var den let at få til at spire i øvrigt?

Mvh. Marie Louise

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Thomsen, 23. september 2012 kl. 19.36

Hej Marie Louise,

Det vil jeg så gøre straks i morgen, - ser ud til at vi får en lille "sommerdag" igen i morgen :-)
Perlekurv, var faktisk den der var mest ivrig efter at komme frem, - de andre, var så som så, omkring 40%....

Engletrompet, - jo, ser du go´morgen Danmark, da de sendte fra Tivoli? her var der masser af dem, store, flotte, med nogle enornt store blomste, og sikkert mange år gamle :-), men kommer tid kommer råd.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 23. september 2012 kl. 21.17

Okay, jeg vil bestemt prøve at spire perlekurv, når det går så let.

Mht. dækning mente jeg selvfølgelig først, når frosten kommer. Nu har planterne jo brug for lys til at etablere sig, me det gav nok sig selv.

Held og lykke med engletrompeterne. Jeg har kun set dem i Botanisk haves væksthus og i Italien, så den må være subtropisk og skal derfor ikke ud i haven til frosten, tror jeg.
Prøv at læse mere i denne artikel:

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/564.html

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg nu med de spæde stauder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad gør jeg nu med de spæde stauder?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider