Forum

Min rose.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Svendsen, 24. september 2012 kl. 13.04

Jeg fik lov at tage nogle skud fra en gammel meget smuk mørk gul rose her i sommer. Min santen om ikke eet er rigtig vellyket. To blade mere her slået rod.
Min glæde er sat på prøve for ved en fest for et par dage siden talte jeg med en gæst, en gartner. Han fortalte at med al sandsynlighed vil rosen ikke kunne klare sig udenfor. Derfor occuleres der på vildroser. Jeg har ingen vildrosestamme og har ingen viden om occulering. Rosen ser meget sund ud. Den står da også i drivhuset– beskyttet. Åh ja. Jeg må vente og se. Har andre prøvet? Hanne

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2012 kl. 15.39

Det er svært at sige om den vil klare sig på friland. Det er muligt at den kan når den er vokset sig større . Det bedste er at få den okkuleret, da du styrker den ved at give den et bedre rodnet .

Det er ikke andet for at lade den vokse lidt endnu og så se om ikke den sætter nogle knopper som du kan bruge til okuleringen (hvis du har mod på det).

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 24. september 2012 kl. 16.20

For 3 år siden havde jeg over 50 roser i haven de fleste har jeg købt i dyre domme - men jeg har også 9 som jeg selv har fået til at gro som stiklinge - 8 af de dyre indkøbte roser er frosset væk men ikke en af mine stiklingeformerede har taget skade af de meget kolde vintre jeg bor i det koldeste af det kolde jylland - lad dem stå i drivhuset den første vinter grav dem ned i jorden så er jeg sikker på at de nok skal klare sig - og samtidig er du jo fri for at der kommer vildskud.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. september 2012 kl. 16.42

@Henry

Hvilken metode har du produceret dine rosen-stiklinger med?

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 24. september 2012 kl. 17.47

Faktisk på samme måde som alle andre stiklinger - jeg har lige lavet 4 nye af en helt utrolig flot rose som jeg fik af en dame på 84 år den dufter helt utroligt godt (kender ikke navnet på den)

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. september 2012 kl. 18.09

jo, men træagtige, urteagtige, med hormonpulver, uden hormonpulver, med hvid plast, uden hvid plast o.s.v. o.s.v.

Du kunne godt uddybe lidt :)

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2012 kl. 19.23

Jeg tror at du har været superheldigt. Jeg har ellers altid få
et fortalt at roser skulle okuleres for at blive stærkere. Jeg har selv en gammel rose på egen rod som jeg har haft i nogle år og som bliver delt med en spade.

Måske er dette med at de skal okuleres et tricks nogle gartner har fundet på for at man ikke skal videre formere dem. :-)

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 24. september 2012 kl. 20.05

Hej Tom 1.den enkleste måde man kan formere Roser på, er ved at "trække"et sideskud nedad, gerne i blyantstykkelse, men der skal stadig være "bark"-forbindelse, derefter lader man den hænge et par uger så den kan begynde at danne kallus (begynderstatus for rødder), derefter 2. skærer man stiklingen af med en meget skarp kniv, afkorter den til 4-5 blade, planter den helst i drivhus sæt den så dybt at eet blad (øje) er over jorden, og lad den stå til foråret, jeg har de nye roser i potter det første år, dernæst plantes de ud og indtil nu er ingen frosset væk. Du kan også skære træagtige stiklinger først på sommeren, SE fra 2. Hilsen Henry G.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 25. september 2012 kl. 7.36

Jeg læste engang en artikel af en engelsk rosenexpert han påstod at grunden til at gartnerne podede roserne var fordi de så kunne lave mange flere roser af en ny plante. Det er jo også altid podestedet der er en roses svage punkt.
Men stiklingeformering er meget lettere for alm. haveejere som gerne vil have flere roser.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2012 kl. 11.58

Det kan der være noget om. Det skal jo lave flere 1000 om året, det var aldrig gået med stiklinger . Det samme gælder bl.a chip podning af frugttræer.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2012 kl. 18.28

@Henry
Se, dét var ny viden for mig :)
Jeg siger tak og vil helt sikkert prøve - jeg kan ikke døje rodskud!
Har en kollega, som laver rodægte troldhassel til mig. Den (gamle) vi har i haven bliver ved med at sende skud op fra roden.

Jeg tror godt vi er nogle, der er villige til at betale lidt ekstra for rodægte planter.....

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. september 2012 kl. 21.51

Hej Tom din kolega behøver ikke at lave rodægte stiklinger, de fleste forædlede buske og træer får ingen rodskud, når de blot bliver plantet dybt nok, jeg har medvirket ved at plante roser med podestedet i en dybde af 15-25 cm, det gav hverken rodskud eller frostskader, det samme gælder for de fleste podede træer, der dog kan plantes i et hul, så stammen er fri i den første tid, derefter fyldes hullet langsomt i løbet af f.eks. sommeren. hilsen Henry G.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2012 kl. 6.24

Troldhasselen er ca. 20 år og bliver ved med at danne rodskud også selv om der er tilført jord.

Jeg synes, at en rodægte troldhassel lyder godt og dén kan jeg ikke plante for højt - akkurat som med dine stiklingeformerede roser :)

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 26. september 2012 kl. 13.47

Det er vel ikke kun, fordi det er nemmere at formere mange planter, at man laver podede planter, er det? Er det ikke også i nogle tilfælde fordi de pågældende planter er for svage i sig selv?

Elsebeth

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2012 kl. 16.50

@Elsebeth
Så vidt jeg ved podes der af flere grunde:

- effektiv produktionsmetode
- dæmpe/ styrke væksten ved valg af grundstamme
- når planten ikke kan stiklingeformeres og der ønskes en klon
- familietræer, som f.eks. flere æblesorter på ét træ

Flere?

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. september 2012 kl. 19.22

Hej i "rosengartneriet"

Roser okuleres på frøformerede grundstammer fordi det er den hurtigste (læs billigste) måde at lave dem på. Desuden giver grundstammerne en forøget vækst i plantens ædle del, fordi de frøformerede rødder har en ret voldsom vækst og det er nødvendigt, hvis der skal produceres nogle blomster og samtidig gøre planten så sund som muligt.
At der så kan jongleres med forskellige grundstammer til forskellige roser og med den virkning at planterne kan bliver enten sundere, længere levende eller bedre egne sig til f.eks. enorme planter som slyng- og klatreroser.
F.eks. laves de fleste roser i danske planteskoler på Rosa multiflora - men firmaet "Austin roser" dem med de duftende engelske roser forlanger at deres roser skal laves på "Rosa Laxa", som jeg også har opdaget giver planter, der lever meget længere end de, der er lavet på R. multiflora. Sidstnævnte fås bare i en variant, der er uden torne og det kan være nok så rart for de, der skal have fingrene i planterne.
www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Min rose.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Min rose.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider