Skrevet af: Lisbeth Ravn Ehlert, 3. oktober 2012 kl. 13.21
Hej ... er der nogen som kan fortæller mig hvornår jeg skal tage frugtstanden ind fra min klokkeranke ... og hvordan jeg skal behandle den indtil den skal sås indenfor engang til februar ?
har vedhæftet et billede af min første klokkeranke med aktuel frøstand.
mange hilsener Lisbeth
Skrevet af: Lis P., 3. oktober 2012 kl. 13.48
Hej Lisbeth, det er meget svært at få klokkerankefrøene modne i Danmark, noget andet er det med at få dem til at spirre som man selv har høstet, jeg kender flere som har forsøgt. men frøstanden skal være mørkebrun så skulle den være moden.
Skrevet af: Henry Gregersen, 3. oktober 2012 kl. 13.52
jeg forsøgte mig med klokkeranke sidste år - jeg troede heller ikke at frøene duede - men her i foråret så jeg at der var 7 nye planter der var spiret på jorden under træet som de havde slynget sig op i - så det kan lade sig gøre - jeg vil forsøge at overvintre dem frostfrit i vinter.
Skrevet af: Henry Gregersen, 3. oktober 2012 kl. 13.55
Er der mon nogen der har erfaring med at overvintre dem ?
Skrevet af: Lis P., 3. oktober 2012 kl. 15.02
Jeg har prøvet et par gange, men det er mislykkes, så nu har jeg anskaffet mig en hvid staudeklokkeranke istedet, den er nemmere at overvintere, den skulle endan vist kunne tåle at stå op af en beskyttet mur i haven.
Henry tror du ikke fordi de er spirret, at det er den kuldeperiode de har fået.?
Skrevet af: Henry Gregersen, 3. oktober 2012 kl. 17.25
Jo det er det sikkert - jeg fandt dem helt tilfældigt - nu vil jeg prøve om jeg kan få dem til at overleve - de gror jo meget lige nu så jeg klipper dem ned hver uge.
Det er jo imponerende så hurtigt de kan vokse når det er varmt - jeg tror de var mindst 8 meter oppe i træet sidste sommer.
Skrevet af: Henry G., 4. oktober 2012 kl. 0.06
Hej Lisbeth frøkapselen på din Cobea Scandens skal gerne blive siddende på planten, indtil den begynder at skifte farve, hvis planten står udenfor og derfor kan fryse, er der den mulighed, at du kan klippe en lang ranke med frøkapslen af, og sætte den i vand. Hilsen Henry G.
Hej navnebror før i tiden blev Cobea også handlet som "lyntog", da de gror meget hurtigt, men det er nærmest umuligt at overvintre dem, da de kræver varme og meget dagslys, dvs. kunstlys i vinterperioden. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. oktober 2012 kl. 1.56
Hej Lisbeth.
Jeg har med held prøvet at tage nogle grønne frøstande fra Klokkeranke ( midt i oktober ) De lå så i en lys vindueskarm( med radiator underneden) i flere uger. Da frøstanden var godt tør, tog jeg frøene ud, og spireprocenten på frøene var tæt på 100.
Så det kan altså godt lade sig gøre :-)
Skrevet af: Lisbeth Ravn Ehlert, 4. oktober 2012 kl. 14.50
Hej og tusind tak for alle de svar ... det er jo helt forrygende skønt :-)
Jeg vil kigge til frugtstandene dagligt ... se om de når at skifte farve inden frosten, og hvis ikke tror jeg at jeg vil prøve dels det ene og dels det andet ...
Som Henry skriver: plukke den ind med stilk og sæt den i vand indtil den har skiftet farve ..
Og ved den anden frøkapsel: plukke den og lægge den lunt og godt som Anne-Grethe skrev ...
og den tredje frøkapsel (har nemlig fundet tre :-)) ... hvad gør jeg ved den ???
.... det er i hvert fald spændende :-)
Skrevet af: Henriette H., 6. oktober 2012 kl. 22.37
@ Lis.P
Hej Lis,
Det lyder spændende med staude udgaven af den hvide klokkeranke - kan du huske det latinske navn på den??
Mvh. Henriette
Skrevet af: Lis P., 7. oktober 2012 kl. 14.11
Henriette der står mere om den på havehygge der er du vist også med, men den hedder Cobaea pringlei
Skrevet af: Henry Gregersen, 7. oktober 2012 kl. 15.10
Ved du noget om hvor den kan købes henne ?
Skrevet af: Lis P., 7. oktober 2012 kl. 17.37
ja Tyskland og England, jeg har byttet mig til min, en af mine mange blomstervenner havde den, jeg ved at han har købt den i Tyskland til plantemarked
Skrevet af: Henriette H., 8. oktober 2012 kl. 18.22
Tak Lis!
Så må jeg på jagt :-)
Skrevet af: Jens Knudsen, 11. oktober 2012 kl. 9.18
Henriette.
Hvis du finder en leverandør, så giv adressen videre.
Hilsen Jens
Skrevet af: Kari Steffensen, 10. juni 2014 kl. 22.38
Jeg fikk for første gang fruktemner i fjor høst, da hadde jeg kjøpt dyre frø i flere år. Plukket inn så mange som mulig innen frosten kom. Lot de bare ligge på et brett på kjøkkenet i mange uker, til de ble brune og åpnet seg av seg selv. Inni lå en mengde brune ferdig tørkede frø. Mine hageglade venner fikk dem i julepresang og så beholdt jeg mange selv. Dem la jeg i kjøleskapet til ca mars. La frøene ligge i vann en times tid innen du sår, da blir de slimete. De er nå blitt 50 cm høye og vokser i vei. Hvis du kan komme inn på denne linken ser du fine bilder av frøkapsel her: www.google.no/search?q=fr%C3%B8+fra+klokkeranke&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=fmuXU5jnNYL9ygOHt4CQCA&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1242&bih=585
Mvh Kari i Kristiansand Norge
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.