Forum

Slyngplante el. lign. til raftehegn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 11. oktober 2012 kl. 22.42

Jeg skal have opsat nyt 2m. højt raftehegn mod villavejen og for at gøre det lidt mere grønt/frodigt at se på udefra, har jeg tænkt mig at lade noget klatre op ad det - men ikke over det som fx. Clematis og Blåregn vil gøre, da jeg har masser af blomstrende ideer til havesiden af hegnet :-)

Roser er heller ikke en mulighed da det drejer sig om 30m hegn - og det holder økonomien ikke til :-/

Jeg håber at I kan være behjælpelig med nogle ideer :-)

Ønsker til planterne:

1) hurtigt voksende

2) må ikke "skade" stakittet / sætte sig fast vha. hæfterødder (men må gerne skulle bindes fast/støttes)

3) meget gerne være blomstrende

4) skal kunne tåle fuld sol hele dagen

5) være forholdsvis vedligeholdelsesfri

Mange hilsner,

Henriette

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 12. oktober 2012 kl. 7.25

Hej Henriette,

Hvis de nu ikke må kravle over hegnet - hvad så med stokroser? Når du først har sået dem, passer de sig selv. De er billige og skal højst have en støttende hånd i ny og næ. Og det vil da set flot ud med så lang en række stokroser på baggrund af et raftehegn.

Elsebeth

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 12. oktober 2012 kl. 9.34

De fleste klatreplanter vil gerne kravle højt, så det vil være en udfordring at holde dem under 2 meter. Men der findes faktisk clematis der ikke bliver meget over 2 meter høje, så måske var det en ide? Ellers må du ud med beskærersaksen og holde det nede. .-)
Staudelathyrus kunne også være en mulighed.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. oktober 2012 kl. 10.48

Hej Henriette H

Du efterlyser ideer - her kommer én til overvejelse. Den er lidt på tværs og båret frem af lidt undren: 30 meter raftehegn koster XX kroner og skal vedligeholdes med træbeskyttelse & udskiftes om 10 - 15 år....

En bøgehæk kan etableres for en mindre udgift end udgiften til raftehegn og vil allerede max år to efter plantning kunne være en smuk baggrund for de blomster, du har planlagt indenfor hækken.
Holdbarheden af hækken er ved god klipning og pleje med lidt kompost mere end 100 år - og indkig er efter 4 år ikke længere muligt....

Og så har du råd til roser i massevis :-)

Med venlige hilsner fra
Lone

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 12. oktober 2012 kl. 18.29

Hej alle 3 - tusind tak for jeres input :-)

Ja nu sidder jeg og hælder til både Clematis og Stokroser.
Begge dele ville klæde hegnet fantastisk på hver deres måde.

Lathyrus bliver det nok ikke - dem skal jeg nemlig have masser af på indersiden. Både staude og de fantastisk dejligt duftende 1-års. Elsker dem! :-)

Og at det måske bliver noget der skal holdes lidt nede, gør bestemt ikke noget. Det billede jeg sad med i hovedet, var af mine forældres kraftige Blåregn og Clematis der har overtaget det hele (efter deres ønske) - og dét er bare for voldsomt til mit formål ! :-)

Jeg spurgte til en anden tråd om klokkeranke for ikke så længe siden - kender I den? Vil den kunne tåle fuld sol hele dagen? (jeg skal nok vande)

@Lone:

Der er hæk nu - men den er ikke stedsegrøn og det generer mig meget da det betyder at haven, som bruges hele året, kun er helt privat ca. 3 mdr om året. Derudover er der frit kig ind i huset hele vinteren - især når lyset er tændt indendørs. Efter at have boet her i 6 år har jeg fået nok.
Så når jeg (en fattig postarbejder) gerne lægger 25 tusind i et hegn, så er det fordi det betyder meget for "helårs-hus-og-haveglæden" at få sat op :-)
At jeg gerne vil plante noget nemt udenfor hegnet, er udelukkende for de forbipasserendes skyld :-)

Mange hilsner

Henriette

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. oktober 2012 kl. 18.41

@Henriette
Det kunne tyde på, at du bor ud til et traffikeret sted.
Er det tilfældet, vil du også opnå en støjreduktion med et fast hegn. Det kan man ikke opnå via en smal beplantning/ hæk.

Til 25 kilo bør du også kunne forvente en trækvalitet som ikke behøver andet end lidt olie, f.eks. lærk, samt en holdbarhed op mod 20 år.

At klippe 30 meter bøgehæk slipper du jo så også for!

God fornøjelse med dit hegn :)

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 12. oktober 2012 kl. 19.25

Hej Tom,

Tak, jeg glæder mig! :-)

Det er en mindre villavej med en fartgrænse på 30km/t - men der ligger en lille kiosk overfor. Kiosken er den eneste "handlemulighed" i en radius af ca. 6 km. Så det er mest menneske-trafik, selvom det nu heller ikke er voldsomt.

Jeg bruger bare forhaven utroligt meget, og det bliver så fantastisk rart at have den privat hele året.

At jeg så også slipper for at klippe den nuværende hæk 2 gange om året er bare en bonus ! :-)

Derudover har jeg nemlig ca. 60m hæk ind til naboen - som heldigvis er så sød at han hvert år tager toppen af fælles hækken. Så næste år bliver hækkeklipningen klaret på ingen tid :-)))

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. oktober 2012 kl. 20.26

Hej Henriette H.

Jeg forstår bestemt din problemstilling - og har respekt for dit valg.
Og med 60 meter hæk udover forhavens har du da rigtig meget gang i hækklipningen:-)

Men jeg må korrigere din opfattelse af, at du med en bøgehæk får indkig gennem hele vinteren.
En klippet bøgehæk beholder sine visne blade i vinterhalvåret - helt frem til tre - fire uger før løvspring.

Med venlige hilsner fra
Lone

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 12. oktober 2012 kl. 20.57

Hej Lone,

Jeg har ikke kommenteret på bøgehæk - blot konstateret at min hæk, en liguster, ikke er stedsegrøn.

Jeg har set et utal af nyopsatte bøgehække - de vokser meget langsomt. Jeg ville skulle vente flere år på at den blev tyk og høj nok - og lige så mange på, at den (som du skriver) bliver tæt.

Men du kendte ikke til baggrunden for min forespørgsel, så derfor sætter jeg bestemt også pris på dit input :-)
Det er luksus at have mulighed for at spørge til alt om haven på denne skønne hjemmeside :-)

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 13. oktober 2012 kl. 9.38

Må jeg foreslå Akabia.....den er skøn og breder sig med lynets hast !

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 13. oktober 2012 kl. 18.10

Hej Maj-Britt,

jeg måtte lige google den, da jeg ikke kendte den.

Hvor er den flot - det bliver bestemt en af mulighederne :-)

tak!

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 13. oktober 2012 kl. 21.39

Mht. klokkeranke, så elsker den sol, men den er jo ikke flerårig, så den skal plantes hvert år.
Men smuk er den - og fantastisk er det at kunne følge dens fantastiske evne til at vokse så meget på en enkelt sæson.

Jeg kan sagtens forstå dit ønske om et hegn frem for hæk. Et smukt hegn der klædes på med planter synes jeg er som et tomt lærred - her kan leges med form og farve og er man ikke tilfreds kan man bare starte forfra. :-)

God fornøjelse med dit kommende hegn.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 13. oktober 2012 kl. 22.35

Hej Trine,

tak :-)

Jeg sår gerne nyt hvert år - jeg elsker at afprøve nye planter.

Hvis jeg ender med noget som skal sås/udplantes hvert år, er fordelen jo også at det er en hel del nemmere at give træbeskyttelse :-)

Så det er lidt det, eller stauder, jeg er ved at komme frem til.

Nyt svar til emnet »Slyngplante el. lign. til raftehegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Slyngplante el. lign. til raftehegn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider