Forum

Georginer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 19. oktober 2012 kl. 19.58

Hej. Jeg skal om kort tid tage mine georginer op. Kan jeg skylle dem i vand inden de lægges til tørre? Jeg har oplevet at oktober var fin , så jeg lod dem stå efter, der var kommet nattefrost, men da jeg tog dem op, var vi kommet så langt hen på året, at jeg ikke kunne få tørret dem lidt inden de skulle gemmes. Der var på det tidspunkt nattefrost, så jeg kunne ikke lade dem ligge på jorden for at tørre, så jeg lagde dem " midlertidig" i et udhus. Desværre fik vi efterfølgende sne, så de gik til grunde, fordi jeg ikke havde fået dem hjem i tide. Er der nogen der har et godt råd, til den bedste måde at overvintre på.
Jo mere man læser, jo mere "forvirret" bliver jeg.
Jeg har gemt georginer, men det er altid "spændende" , når vi kommer til foråret. er de gået til, eller kan de bruges.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. oktober 2012 kl. 21.20

Når den første nattefrost har svedet det grønne over jorden, skal de graves op. Klip det grønne af, men lad ca. 10 cm. grønt være på knoldene. Spul jorden af med vandslangen og lad dem tørre frostfrit et par dage. Mine bliver lagt i æblekasser uden embalage og opbevares lunt og mørkt til foråret.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. oktober 2012 kl. 22.00

Hej Inge

Har lige været i Vojens i dag, hos Maugstrup Staudemark og købe ind med fruen. Der var godt nok mange Georginer!!

Vi ved ikke meget om Georgine, men agter at gøre som sælgeren. Se link.

georginer.nu/vinteropbevaring/

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 21. oktober 2012 kl. 10.33

hej Mogens og Tom.
Tak for svarene vedr. opbevaring af georginer. Hvis ikke georginerne har stået så flotte, og stadig gør det, burde jeg være lidt på forkant og have gravet dem op mens, det var tørt og lunt i vejret. Men desværre- jeg har ikke nænnet ikke at tage dem op, så længe de leverer de flotteste buketter. Årstiden taget i betragtning er der ikke så meget andet i min have, til afskæring på dette tidspunkt.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. oktober 2012 kl. 10.52

@Inge
Det vil da være synd at tage dem op nu :) Vi har også nogle farvebomber stående endnu og de bliver dækket mod let nattefrost når den kommer, så farvefyrværkeriet kan holdes længst muligt.

Skal bare lige huske at mærke planterne, så man ved hvilke knolde, man graver op.

Efter en gang nattefrost, kan de være svære at kende igen....

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. oktober 2012 kl. 19.02

Hvordan mærker I jeres Geogine knolde med farver og evt. højde.
Jeg binder strikkegarn i blomstens farve rundt om planten.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. oktober 2012 kl. 20.46

@Mogens
Vi har lige spulet nyindkøbte georginknolde, hængt dem til tørre i en løgsæk, som er mærket med et nummer.

Nummeret refererer til et nummer på en liste med angivelse af sortsnavn, leverandør m.m.

Nu har vi ikke (og skal heller ikke have) mange, så arbejdet er lige til at overkomme. Dit tip med at vaske knoldene tror jeg, at vi bliver ved med - skader fra optagningen er meget lette at spotte. Jeg kan forestille mig, at angreb under vinteropbevaringen fra skimmel og råd kan starte her og derfor kasserede vi knolde med skader.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jensen, 22. oktober 2012 kl. 8.51

Jeg venter altid til frosten har svedet georginerne inden jeg tager dem op. Jeg skyller dem fri for jord og putter dem i flamingo kasser som jeg sætter i mit bryggers ca. 1 uge, der er gulvvarme og de tørrer fint. Derefter kommer de i en mørk kartoffelkælder, hvor de står til foråret, hvor jeg starter dem i drivhuset, jeg har mange dræbersnegle, men de er ikke så hårde ved georginerne når de har lidt størrelse.
Jeg mærker mine georginer med juletræsmærker, der kan sættes om en stilk, her skriver jeg et nummer og så har jeg taget et billede af blomsten.

Nyt svar til emnet »Georginer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Georginer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider