Skrevet af: Gitte Weikop, 14. maj 2004 kl. 10.26
I forbindelse med at tulipaner i gamle have bliver ved at komme igen imodsætning til de nye sorter
Vil Jeg og en kollegae som er så heldig at være i besiddelse af nogle gamle tulipansorter gerne lave et forsøg.
I den forbindelse vil vi gerne vide hvorledes vi beste formerer disse tulipaner.
Kan vi både så fra støvdrager og benytte løgformering og hvordan gør vi det rigtigt
Skrevet af: Clara Andersen, 15. maj 2004 kl. 23.24
I min kolonihave var der ca. 20 tulipaner i blomst, da jeg overtog den for 68 år siden. Lidt efter lidt under rensning for skvalderkål og renovering af bede, har jeg fundet mange tulipanløg under stauder, som bare ikke kunne blomstre under de forhold. Hvert år har jeg taget dem op, der ikke har blomstret, eller som stod forkert.
Og alle små løg har jeg sat i "planteskole", altså i god, løs jord, så de hurtigt kunne vokse sig store.
Det har resulteret i, at jeg i år har ca. 240 tulipaner uden at have købt en eneste. Det har været spændende at tælle dem hvert år: 105, 180, 219, 240.
De tidligste er en enkelt dusk gul/hvide. Så kommer de kæmpestore røde (vist Appeldorn) og lige efter store gule. Få dage efter, at de visner, starter de sene, som er elegante vinrøde med spidse kronblade, dog ikke liljeblomstrende. Så rundbladede gule. Og tilsidst lysegule liljeblomstrende.
Med den forøgning af bestanden, jeg har haft, finder jeg det ikke umagen værd for jer at forsøge med frøsåning. Jeg fjerner jo blomsten, når den begynder at visne, for at nye løg skal vokse sig så store som muligt. Den effekt forsvinder, hvis man vil tage frø.
Så mit råd er at tage alle løg op, når bladene visner. Gemme dem til efteråret, (evt. i en pose af fiberdug under et tagudhæng). Og sætte dem i god, løs jord i efteråret. De vil belønne jer og I vil nyde det!
Skrevet af: Majbrit, 14. juni 2009 kl. 10.20
I år har jeg ladet frøstandende sidde på nogle af de mest hårdføre tulipaner er der nogen der har erfaring med såning af tulipanfrø?
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 14. juni 2009 kl. 11.15
Jeg har en del forskellige "vilde" eller botaniske tulipaner, bl. a.: T. aucheriana, T. batalinii, T. cretica, T. humilis (flere sorter), T. montana, T. violacea, T. tarda, T. sylvestris, T. kolpakowskiana, T. linifolia, T. sprengeri og T. polychroma.
Flere af dem har jeg anskaffet som frø hos plantesamlere o.a., men nogle af dem sælges osse jævnligt som løg i sensommer/efterår i havecentre o.a...
For at spire skal frøene have en hvileperiode og en længere, kold periode efter at de er sået.
I praksis høster jeg frøene når de er modne fra ca. 1. juli. Frøene tørres og opbevares til hen på efteråret, hvor jeg sår dem samtidig med at jeg lægger løg i haven og i potter(som regel i oktober).
Potter/skåle med frø sætter jeg udenfor eller i drivhuset (koldhus) fordi det er dejligt at følge, når der sker noget i det tidlige forår. Som regel spirer frøene i februar marts.
Jeg har også sået så sent som sidst i januar og alligevel fået en god spiring, men nok en lavere spiringsprocent.
Flere af arterne spreder sig selv med frø i haven, så det er ikke altid nødvendigt at gøre sig særligt umage så skal man bare være lidt forsigtig når man luger.
Jeg frøformerer arter af Vibeæg klokkelilje, Fritillaria) på samme måde det går fint.
De store forædlede tulipaner har jeg ikke forsøgt at frøformere. Dem jeg har bliver delt engang imellem ellers bliver de til "ingenting".
Jeg har nogle gamle sorter af langstilkede, cyclamenfarvede og lysegule tulipaner og nogle pæonblomstrede, som det tilsyneladende ikke er nødvendigt at "plante om" de bliver ved med at brede sig og blomstre
Skrevet af: Majbrit, 15. juni 2009 kl. 9.40
Tusind tak for rådet, Pia Bro Christensen, det prøver jeg :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.