Forum

Hjertetræ eller Korea Kornel?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2012 kl. 23.09

Vores store grantræ er fældet. Det stod ca. midt i et rundt bed omgivet af to store Rhododendron og store Hortensiaer alle mere end 30 år gl. Rhododendron beskæres hvert år. Nu mangler der imidlertid en høj plante/træ for at der igen skal blive balance i dette bed. Bedet ligger midt i græsplænen. Jeg er klar over at fjernelsen af grantræet ændrer vækstbetingelserne for de andre planter i bedet. Jeg kunne tænke mig at plante et Hjertetræ eller en Korea Kornel. Men der er også lige plads til 5-6 roser af typen "Look Good - Feel better", som jeg har fået i fødselsdagsgave. Kan man plante roser sammen med surbundsplanter? Vores jord er lerholdig, men selvfølgelig forbedret med masser af spagnum - faktisk gravede jeg 2 baller a´ 100 liter sammen med hver Rhododendron.
I det runde bed står der desuden en kugleklippet stammet brogetbladet Kristtjørn og en formklippet busk/træ som ligner
Kirsebærlaurbær, men har større blade.
Jeg håber på en god ide til at "harmonisere" mit bed.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2012 kl. 23.10

Og et billede af modsat side

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2012 kl. 23.13

Der står også to ribes buske og en masse bunddækkeplanter. Bedet er 7 m i diameter og falder ca. 60 cm i højden på de 7 m. Jeg kunne forestille mig at bygge en knækstensmur (halvrund) og fylde muldjord i så bedet bliver plant. Herved ville grantræets stub forsvinde og det ville give et pænt bed set fra terassen, hvor vi lige kan se op til dette bed. Er der nogen, som har en bedre ide?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. november 2012 kl. 9.48

Angående trævalg tror jeg ikke kornellen vil give højde nok til bedet, så jeg ville nok foretrække en eller flerstammet hjertetræ.
Det kræver at spagnummen bliver skiftet ud med alm. jord i plantehullet og træet får særbehandling med vand den første sommer.
Ideen med muren synes jeg lyder god. Det giver dynamik omkring bedet. Husk at lave en siddeplads på muren eller til en smuk krukke.
Hilsen
Anne Marie

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2012 kl. 19.00

Kære Anne Marie
Tak for svaret. Jeg har været ude i "Tantes Have" for at kigge på både Hjertetræ og Korea Kornel. Desværre var der ingen af de to nævnte træer, som var så harmoniske, som jeg kunne ønske mig. Udvalget var begrænset til 1 stk. af hver :-(.
Nu vil jeg kigge mig om i de nærliggende planteskoler for måske at finde et egnet træ.
I dag har jeg gravet de to Ribesbuske op med rødder. De hørte ligesom ikke længere hjemme i det bed.
God Ide med en siddeplads eller krukke i den påtænkte stenkant.
Mange venlige hilsner
Ingeborg - desværre er der for langt til Holstebro, selvom mit barne barn studerer der.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. november 2012 kl. 9.15

- et duetræ er måske også en god ide -

Nyt svar til emnet »Hjertetræ eller Korea Kornel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjertetræ eller Korea Kornel?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider