Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2012 kl. 19.08
Hej
Mine flotte Hortensia Ayesha havde sat et væld af nye blomster her sidst i september. De nåede dog ikke alle at komme ud over det grønne knopstadie. Nu er de første blade svedet af nattefrosten og jeg vil gerne sætte gran omkring planterne i de ret store frostsikre krukker. Men kan jeg klippe planterne lidt tilbage? Der er nye knopper på vej langs stænglerne.
Planterne er blevet voldsomt store og skulle måske snarere plantes ud et andet sted i haven. Så kan jeg købe nye Ayesha til foråret. Bliver de voldsomme til krukker?
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. november 2012 kl. 9.15
Min i krukke blomstrede fint første år. Sidste år kom der kun to blomster,hvoraf den ene var som en alm.hortensie-blomst.
I år har den groet og vælter ud til alle sider og ingen blomster.
Du kan godt studse den lidt, inden du pakker der ind i gran.
Det er grenenes knopper du skal beskytte.
Udplantning vil være det nemmeste.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. april 2016 kl. 19.35
Vi skriver nu 2016 og efter mit spørgsmål i 2012 har de to Hortensia Ayesha været plantet på fri jord, hvor de har blomstret fint alle år. I år er der dog slet ingen knopper at se på grenene med de visne blomsterhoveder. Er der noget om at de bryder meget sent eller at jeg kan skære dem helt ned, hvis der ikke kommer tegn på knopper i løbet af 3-4 uger ? Jeg har kradset i barken og det ser grønt og sundt ud.
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. april 2016 kl. 20.46
Min ser også noget død ud, så jeg venter lidt endnu med klipning.
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2016 kl. 22.34
@Anne Marie. Klipper du dem ned til 10 cm i håb om at de skyder nedefra, hvis der ikke kommer knopper op af stilkene. Desværre husker jeg ikke præcist om jeg ikke også sidste år var ved at opgive dem og at de så kom med enkelte blomster i starten og med mange flere sidst på sommeren helt til frosten i december.
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. april 2016 kl. 20.22
Min er kun grøn under barken ved jorden, så den bliver bundklippet.
Hvis den ikke bliver pæn denne sommer, ryger den ud.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2016 kl. 8.02
I uge 17 blev mine to AYESHA HORTENSIA også klippet ned til bunden, hvor de allerede viste nye skud.
Hortensia Paniculata med stærkt udfaldende vækst prøver jeg at styre ved at brække vandret voksende knopper af. Senere vil jeg prøve at binde op, så grenene bliver lodrette.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.