Forum

Jordstabiliserende planter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna Lind, 5. februar 2013 kl. 18.18

Hej :)

Jeg er netop blevet haveejer og har i haven nogle skråninger/skrænter, idet haven er inddelt i trin. Nogle er meget stejle (næsten lodrette) andre mere skrå, men fælles for flere af dem er at de er "løse" og at det ser ud til at jorden nemt skrider. Som den er nu, er der bare græs på skråningerne. Jeg vil gerne have disse skråninger stabiliseret vha planter og stensætninger. Derfor vil jeg høre, hvilke planter I ville anbefale til dette? Nogle med et solidt rodnet til at holde på jorden.

Mvh

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. februar 2013 kl. 18.35

Hej

Hvilke som helst flerårige planter vil give det ønskede resultat, men hvad har du af øvrige krav/ ønsker til skråningens fremtoning om 2,4,6 - 10 år?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Lind, 5. februar 2013 kl. 19.32

Min 1. prioritet er stabiliseringen i sig selv, da jorden er meget blød og løs og jeg kan se det nemt skrider. Med årene... tja bum bum, noget der ikke bliver for voldsomt højt. Jeg havde selv tænkt noget i stil med lavendel, husløg, hasselurt og div udgaver af træde-urter, fx timian osv. Meget gerne noget der tiltrækker mange insekter, da vi prioriterer fuglelivet højt :)

Mvh

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. februar 2013 kl. 21.15

Pudefloks er gode til at holde på jord på en skråning. De bliver 10-15 cm. høje, blomstre overdådigt hele sommeren, breder sig godt, grønne om vinteren og lette at dele. På min skråning brugte jeg rød og hvid Admiral + Crackerjack Floks. Blåpuder er også gode til formålet.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Lind, 5. februar 2013 kl. 21.23

Uh, der er mange fine, tak for forslag :)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorbjørn Erlandsen, 6. februar 2013 kl. 20.24

Jeg vil anbefale deg å lage terasser på dine egene premisser i dine skråninger,og i tilegg se på noen av sepp holzer sine videoer eller bøker der hans terassesystem er bygd opp i samsvar med permakultur design.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 8. februar 2013 kl. 18.00

Du kunne også med fordel benytte lupiner. De har så vidt jeg husker dybe pælerødder, spreder sig godt og yderligere tilfører de jorden kvælstof og så er de super flotte når de blomstrer.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Lind, 8. februar 2013 kl. 18.46

Mange tak for forslag :)

Nyt svar til emnet »Jordstabiliserende planter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Jordstabiliserende planter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider