Skrevet af: Peter J., 18. februar 2013 kl. 12.45
Ved en fejl er vores 3 år gamle bøghøk blevet klippet i højden. Det var kun bredden der skulle have været studset en smule.
Det betyder at stammen på de fleste planter er klippet ved cirka 1 meters højde. Vi ønsker med tiden at få en hæk omkring 1.80 meter.
Hvad nu, skal der sættes en ny hæk eller kan de eksisterende hækplanter stadig anvendes?
Skrevet af: Mogens; E., 18. februar 2013 kl. 14.04
Bare rolig Peter, der kommer nye skud op længere nede på grenene som overtager de afklippedes plads.
Skrevet af: Boi Jensen, 18. februar 2013 kl. 16.27
Hej Peter
Jeg vil heller ikke græde så meget over det, men i stedet forme hækken, så fejlklipningen ikke bliver synlig. D.v.s. næste sommer klipper du så der kun kommer en gren lodret fra hver bøgeplante, det skal gøres løbende i vækstperioden - og på den måde genskaber du de lodrette grene, der er klippet væk. Og til alle andre - en hæk af træer, skal have lov at sætte en og kun en gennemgående stamme til den når sluthøjden. På den måde vil hækken blive nogenlunde ens og planterne klippes gerne på siden, så de sætter mange sidegrene, disse må heller ikke blive unaturligt lange, så de tager lys fra "naboerne". Så vil slutresultatet blive hækplanter der er nogenlunde lige store og med samme væksthastighed og dermed bliver hækken mere harmonisk at se på.
Skrevet af: Søren Jensen, 22. februar 2013 kl. 11.08
Hvordan forholder det sig egentlig med "uklippede" hække som fx Aronia (surbær).
Jeg plantede en række i efteråret men var i tvivl, om jeg skulle klippe den ned for at få en bedre forgrening. Kan/bør jeg gøre det her i foråret?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.