Forum

Bed med smårødder og ukrudt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Nielsen, 19. februar 2013 kl. 22.46

Hej med jer,

Jeg har for nyligt købt sommerhus og har i den sammenhæng - selvfølgelig - fået et behov for at få fikset en masse 'have-ting'.

Jeg er helt 'grøn' (he he) - til havearbejde, så jeg håber I vil hjælpe mig.

Problem 1:

Jeg har et bed ved min indkørsel, hvor der har stået noget busk værk. Det er fjernet, men rødder er der endnu.

Hvordan hulen fjerner jeg dem?

Jeg ønsker at plante nogle hækplanter eller noget....

Søren

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 20. februar 2013 kl. 18.11

Hej Søren
Når frosten går af jorden, er det et godt tidspunkt at plante nyt. De gamle rødder skal selvfølgelig lige fjernes, og der må du nok i gang med en god greb og evt. spade. Men så får du jo også løsnet jorden, så den bliver fin at plante i.
En anden gang, hvis du kommer i tanke om at nogle buske skal væk, kan det være en god idé at beskære busken, men lade nogle få kraftige grene blive at hive i for at få rødderne med op.
God fornøjelse!
Vh. Knud

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. februar 2013 kl. 19.41

Hej Søren Nielsen

Mon dit sommerhus ligger længere inde i landet end strandbeskyttelseszonen? Hvis det er tilfældet kan du plante lige, hvad du vil - og hvad der kan gro der :-).
Du kan få mange gode tip om hvilke planter, der vil kunne trives på lige det sted hvor bedet er placeret, hvis du kigger lidt i Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" - dit bibliotek kan skaffe den !

Hvis sommerhuset derimod ligger i strandbeskyttelseszonen (som hovedregel nærmere end 300 meter fra strandlinien) er det lidt noget andet. Der må man faktisk ikke ændre noget i beplantningen.... bortset fra at fjerne invasive arter, som for eksempel: Rynket rose, gyvel, pileurt og bjørneklo (som skal bekæmpes).

Hvis min kommentar har bragt dig i tvivl kan du få oplyst din grunds status i forhold til strandbeskyttelses-reglerne på teknisk forvaltning i den kommune, hvor sommerhuset ligger.

God fornøjelse med det udendørs arbejde !

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Bed med smårødder og ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bed med smårødder og ukrudt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider