Skrevet af: Katrine Kjeldsen, 24. februar 2013 kl. 11.33
Hej
I min mormor og morfars have, som er en slags delehave med andre, har en busk eg ikke kender navnet på, nærmest fået sit eget liv.
Hele haven ligger til at skulle omlægges, så vi er i fuld gang med at grave op, fylde ud osv. For at gøre plads til det vi har i tankerne. Jorden er rimelig sandet, derfor vokser der mange "gran"-sorter. Bla. Den slags lave gran-buske man kan finde på de fleste kirkegårde. Denne busk har overtaget et bed fuld stædigt, og fylder 3*4 meter i bedet.
Efter at have beskåret en anden busk sidste sommer, er der dukket en "fætter" til gran-busken op, som nu er begyndt at brede sig ud over et nyanlagt bed.
Helt simpelt vil eg høre, om der er nogen ideer til, hvordan disse buske kan fjernes fuldstændigt. Det skal helst være så enkelt som muligt, og gerne til så få penge som muligt.
Busken er temmlig genstridig, med stærke, grove grene, og tætsiddende gran, så den kan være temmlig besværlig bare at skulle beskære. Men væk skal den, så kom gerne med forslag :)
Vh
Katrine
Skrevet af: Søren S Duun, 24. februar 2013 kl. 11.57
Hej Katrine
Har du mulighed for at ligge et billede ind af busken/buskene så kan vi bedre rådføre dig
Hilsen Søren .
Skrevet af: Katrine Kjeldsen, 24. februar 2013 kl. 14.01
Jeg kommer ber desværre ikke så tit for tiden. Omtalte projekt skal også først opstartes til sommer. Men næste gang jeg kommer forbi, skal jeg huske at tage et billede af det.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. februar 2013 kl. 14.23
Det kan godt være at andre kan komme det nærmere, men jeg kan sige at du slipper nok ikke uden om at skulle bruge en spade hvis du skal rydde op i det .
Den du kalder en fætter til granbusken kan det være en krybende enebær?. Det er den eneste jeg kan komme i tænke om, man bruger på kirkegårde og som breder sig med årene.
Skrevet af: Freya Grossmann, 24. februar 2013 kl. 17.55
Et supergodt tip:
Få den gravet op!
Jeg er nyindflyttet i min have (1.12.12), og der stod en kæmpe taks i havens hjørne. Viste sig at være fire planter. Taks kan ikke skæres ned, da den vil skyde fra roden igen.
Jeg satte dem på Den Blå Avis til gratis afhentning - inden to dage havde nogen henvendt sig - kom først og besigtigede den, og inden en uge, var den gravet op (mens vi var på arbejde), og hullet er sat pænt i orden - klar til ny beplantning.
OG: Vi slap for al gravearbejdet og nogle andre blev glade for dem.
I kan evt. markere busken næste gang, I er der. Så kan folk komme og grave den op efter aftale (også uden, at I er der).
Det er selvf. smart at vide hvilken busk, der er tale om... Men tag også gerne et billede tæt på og langt fra.
I kan også sætte en på busken, men det går nok altid hurtigere, hvis noget er gratis :-)
Skrevet af: Katrine Kjeldsen, 24. februar 2013 kl. 18.52
Det kunne det sagtens være. Jeg har ikke så meget forstand på navnene på buske. Men jeg ved den får nogle små blå-grønne knubber om sommeren, som må være dens form for blomst. Den er egentlig fin nok, den fylder bare utrolig meget i haven nu, og derfor skal den væk. Jeg har ikke noget imod at tage fat, men vi er ikke så mange til at hjælpes om det, derfor skal det være enkelt.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. februar 2013 kl. 20.37
Taks kunne det også have været for den bruges også meget på kirkegårde, men den får grønne og senere røde bær på.
Det siger ikke mig noget at den får blå-grønne "blomster"på.
Men det kan være at en af vore planteskole folk har et bedre bud.
Ud fra din beskrivelse .
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. februar 2013 kl. 8.40
- det lyder som enebær -
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. februar 2013 kl. 9.47
mit bud er også enebær - lav en billedsøgning på google, så kommer den nok frem.
Skrevet af: Katrine Kjeldsen, 25. februar 2013 kl. 10.55
Jeg Googlede enebær, og det ligner umiskendelig vores busk :) vores er dog lidt mere vild, da den ikke er blevet "tæmmet" ordenligt de sidste mange år, men blot beskåret, så den ikke fylder for meget ud over bedet.
Skrevet af: Anne-Mette G., 27. februar 2013 kl. 15.51
Det er da en super god ide at tilbyde din enebærbusk ud til gratis afhentning.
Men det kan nok kun lykkes hvis du gør det meget snart.
En stor busk kan ikke rigtig plantes ud i juli, da den stresses og tørrer ud.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.