Forum

Hvilken busk?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 16. marts 2013 kl. 13.31

Kære forum.

Jeg har en række buske i haven som jeg netop har klippet helt ned, da de var blevet c. 1m højre og brede og lidt tørre og sprøde i grenene. De er nok omkring 25-30år gamle, men ser ud til at have været klippet ned en enkelt gang før. Grunden til at jeg er interesseret i navnet er bla. for at vide om min beskæring for 14 dage siden ned til 5cm højde, er for voldsom for busken.

De nye lange skud/yderste grene i foråret er grønlige og de får lange hængende gule blomster, som bierne elsker. Bladene er små ca. 1-2cm lange, smalle og elliptiske og efter afblomstring i ca. sep. kommer der nogle små, sorte, ærtelignende bælge med sorte frø, der er ca. 4mm brede og 10mm lange. Buskene står ikke på den gamle haveplan og jeg har ikke kunne finde nogen billeder af dem i mit arkiv.

Jeg håber I kan hjælpe:-)

Venlig hilsen
Anders

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. marts 2013 kl. 14.22

Hvis ikke det er en eller anden form for gyvel, synes jeg det er næsten er umuligt at hjælpe uden et billede. I det mindste af dem som de og de afklippede grene ser ud nu?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 17. marts 2013 kl. 13.22

Hej Vibeke.

Jeg forstår det godt. Det er ikke en gyvel. Bælgene ligner nærmest en guldregn.Men det er buske.

Vh
Anders

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 24. marts 2013 kl. 14.02

Hej Vibeke.

Jeg fandt lige billeder på nettet - det ER en gyvel!

Tak for hjælpen:-)

Venlig hilsen
Anders

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. marts 2013 kl. 16.48

Jeg mener ikke at gyvel bryder sig om hårdt nedskæring, så der er ikke andet for at vente og se om de kommer igen..

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. marts 2013 kl. 8.22

- prøv at google på blærebælg -

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2013 kl. 18.43

Hvis det er en blærebælg er der ingen problemer, da den kan tåle at fryse hel ned og skyde igen fra frisk ved. Hvis det er en gyvel bør man hellere udtynde dem .(jvf. Politikens bog om beskæring).
I følge Anders er det en gyvel.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 25. marts 2013 kl. 19.35

Hej Søren og Mogens.

Tak for svarene.

Det er ikke en blærebælg, men en gyvel. Jeg håber så bare at lige præcis min er særligt hårdfør;-) Den var blevet så tæt og skrøbelig at en udtynding havde været svær at udføre uden at den ville komme til at se meget mærkelig ud. Nu får vi se...

Venlig hilsen
Anders

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 15. september 2013 kl. 16.37

Hej alle.

Mine gyvelbuske var meget længe om det men er omsider kommet fint helt fra bunden og er nu 40-50cm højre og tætte og har endda blomstret!

Tak for hjælpen...

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Hvilken busk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilken busk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider