Skrevet af: Jeanne Maria Fjorback, 25. marts 2013 kl. 22.34
Hej
Vi har et stort rundbed i vores gårdsplads, som er anlagt med græs.
Jeg vil gerne til efteråret tilplante hele bedet med nogle tusinde løg af forskellige sorter, gerne i lag.
Men hvordan gør jeg det smartest? Det nemmeste var jo at hæve bedet, men det går nu nok ikke :-)
Kan jeg skrælle græstørven af, grave jord af og plante i lag og lægge "græslåget" på igen?
Pft.
Vh. Jeanne
Skrevet af: Henry G., 26. marts 2013 kl. 20.48
Hej Jeanne det kan blive et flot bed med næsten alle forårets løgblomster, det letteste er nok at lave en rund "plantestok", der skal have en diameter lidt større end de største løg, stokken skal spidses (som en blyant), fra spidsen måler man ca. 15 cm. op, og sætter en tværpind, (til at trampe på) nu har du så dybden til de største løg, for at få dybden til de mindre løg, sænkes tværpinden. Jeg ville nok undgå tulipaner. Henry G.
Skrevet af: Jeanne Maria Fjorback, 26. marts 2013 kl. 21.01
Hej Henry.
Det var da bare super smart. Fylder jeg så bare hullerne op med muld andetsteds fra bagefter, evt. lidt græsfrø ?
Og hvorfor ikke tulipaner? Fordi de skal stå så længe, før græsset kan slåes? Havde jeg ellers haft tankerne :-) Hvad kan du anbefale ellers? Jeg forestiller mig et pink/lilla bed, et rigtigt tøsebed.
/ Jeanne
Skrevet af: Jeanne Maria Fjorback, 26. marts 2013 kl. 22.14
Overvejer dette med anemoner og hvid muscari, hvis jeg skal droppe tulipanerne i dette bed :o)
Skrevet af: Henry G., 26. marts 2013 kl. 23.34
Hej igen Jeanne når du har lagt løgene, kan du smide lidt græsfrø ud, men det er ikke nødvendigt når plænen er i orden inden plantningen. Hvis det er en tung jord (leragtig), der er i bedet vil det være en fordel at bruge 0/2 vasket sand som dækmateriale i hullerne, fyld dem rigeligt med sand, sæt en snor i en planke og træk den hen over bedet på X og tværs, og du vil få en fin græsplæne uden små ujævnheder. Der er dog et MEN med hensyn til anemoner, spørgsmålet er om du vil have græs, eller anemoner der har overtaget bedet om nogle år, jeg tror ikke du kan have begge dele. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Henry G., 26. marts 2013 kl. 23.49
Jeanne jeg glemte tulipanerne når man planter dem i en græsplæne, vil der gå lang tid før græsset må slås, da bladene skal blive på løget til de er visnet ned, for at kraften fra bladene skal komme løget til gode. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2013 kl. 7.34
Jeg synes nu ikke, at du skal droppe tulipanerne - de er så flotte, at man nok kan leve med, at der går længere, før græsset kan slås :)
Et par prydløg vil også være fine - de fås i mange farver fra hvid til lilla, og de er meget smukke mellem de andre blomster!
Skrevet af: Tove T., 27. marts 2013 kl. 14.58
Jeg har vintergækker, dorothealiljer
og krokus i min plæne.
Det passer fint med afblomstring og
mit behov for at slå plænen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.