Forum

Rødder versus støttemur

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 1. april 2013 kl. 20.42

Kære forum.

Jeg har i forbindelse med ændring af vores indkørsel på en skrånende grund bygget en bred støttemur af knækfliser, der fortsættes ca. 40cm under jordoverfladen og er ca. 1,3meter høj. I bunden er der bagved lagt plantesten og fyldt på med cement og grus - den er ret stabil. Ved overkanten af muren er der parkeringplads for bil.

Foran muren, altså ved foden af muren og ca. 50cm væk fra den, har jeg for et par år siden plantet et sort morbærtræ der vokser lystigt. Efter at have læst artiklen om trærødder bliver jeg i tvivl om rødderne vil søge ind under muren og, når de får tykkelsesvækst, få den til at revne.
Dog bilder jeg mig ind at der skal være noget at komme efter for rødderne, og der er næppe meget vand under muren og p-pladsen, men jorden er jo porøs da det er er grus/stabil grus og længere nede meget komprimeret jord (her har tidligere været indkørsel for tunge biler).

Tror I rødderne vil søge ind under muren og dermed risikere at ødelægge den med tiden eller vil de søge andre lettere og mere profitable veje?

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen
Anders

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. april 2013 kl. 21.45

Min svigerinde havde et stort gammelt piletræ 4 m. nord for sit grundmurede hus. For et par år siden stoppede kloaken syd for huset og den var helt tilstoppet med rødder. På den side af huset var der ingen træer. Det var pilerødder som var groet 7 m. i tør jord under huset i søgning efter vand.
Når det morbærtræ bliver større, er det ikke smart at parkere bilen under træet for nedfaldne bær smitter voldsomt af på lakken.

Nyt svar til emnet »Rødder versus støttemur«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rødder versus støttemur

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider