Skrevet af: Hanne Kjøller, 13. april 2013 kl. 21.49
Hejsa.
Jeg ejer nu på tredje år en stor have, som jeg prøver på at få herredømmet over. Haven er egentlig flot anlagt engang før krigen, huset er fra trediverne. Beplantningen faldt bare ikke rigtigt i min smag. For mørk og for dyster, lidt for meget kirkegård... Vi har derfor de sidste par år solgt en masse store rododendron og andre lidt dystre planter... Det har jo så givet luft i nogle bede, og den store rokade kan begynde, da vi også skal have sløjfet et par bede... Haven er så fiks at selvom den er på over 1000 kvm, så er der ingen terrasse hvor man kan sidde med et havebord...
Så jeg ønsker gode råd om flytning af vækster nu her i april. Det drejer sig om
Hortensiaer, 2 gamle ca 1x1 m
Roser, både høje storblomstrende typer, og sådan en pude-busk-rose fyldt med små pink roser
Lavendler, 1 tussegammel skæv en, og nogle yngre
Tidselkugler(jeg kan se sidste års visne vækst)
Ridderspore(jeg kan se sidste års visne vækst)
Løgplanter, tulipaner, botaniske tulipaner mv
Klematis, storblomstrede lilla typer, den ene med flosset fyld
Iris, ca 1 meter høj type...
Og en masse andet, pyh, som der er så rigeligt af...
Det bed de skal over i har været surbundsbed i en menneskealder og jeg har fjernet en stor del spagnum. Jorden er nu en blanding af spagnum-rester og vistnok ret god sort havejord, fra andre af havens bede, dog er den også noget leret i bunden. Jeg har prøvet at grave det godt igennem ned i omkring 60 cm dybde. Jeg tænker at spæde bedet op med en gang tagetes imellem de nye beboere, da jeg har læst at den skulle virke jordforbedrende...
Så... Jeg ville blive glad for gode råd, godt at gøre og hvad jeg bør holde mig fra, eller hvilke risici det indebærer. Jeg er noget grøn i det, men tror at jeg har nogenlunde forståelse for vækster...
På forhånd tak.
Hanne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.