Forum

Storrodet Storkenæb

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 17. april 2013 kl. 18.03

Jeg er i gang med at omlægge flere bede, og har i den forbindelse brug for en masse planter til bunddække. Jeg vil derfor spørge, om nogen her kan afse nogle Geranium macrorrhizum ”spessart” (småplanter eller planter, der er del her i foråret), så jeg evt. kan købe ca. 50 stk. billigt?
Hvis det er i nærheden af Silkeborg, kan jeg (vi) evt. selv komme forbi og grave dem op!

Bedste hilsener
Charlotte

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 18. april 2013 kl. 7.55

Hej Charlotte
Jeg har masser af den og kan godt finde 50 stk til dig til en billig penge. Men jeg bor i Jyllinge på Sjælland, så de skal sendes og det vil selvfølgelig koste en del porto. Til gengæld kan de sagtens sendes uden jord, så det bliver ikke fuldstændig vildt.
Send mig evt. en besked hvis du er interesseret.
mange hilsner
Trine

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 18. april 2013 kl. 8.55

Hej Trine Det lyder sørme dejligt, men jeg vil gerne vente 1-2 uger, så jeg kan se, om der kommer nogen lidt tættere på. Jeg har sat min forespørgsel, både på havelyst og deljorden, så det kunne jo være, at jeg er heldig.
Når du nu har så mange, kan du så fortælle mig lidt om dine erfaringer med "spessart"? Jeg har læst, at løvet dufter, at den er delvist vintergrøn, og at den skulle få flotte høstfarver - hvad siger du til dette?

Bedste hilsener
Charlotte

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 18. april 2013 kl. 12.46

Hej Charlotte
Det kan jeg godt forstå - du vender bare tilbage hvis det bliver aktuelt.
Jeg har kun gode erfaringer med geranium macrorrhizum, jeg har flere forskellige slags og de er alle delvist vintergrønne (de unge planter visner ikke ned), har fantastiske efterårsfarver og dufter. Om man finder duften behagelig er vist meget individuelt, jeg er faktisk ikke så begejstret for den, men det er jo heller ikke fordi den sender en øredøvende duft rundt i hele haven. :o) Det er en fantastisk bunddækkeplante, den breder sig hurtigt. Den selvsår en del, men ikke så det bliver et problem og uønskede planter er nemme at fjerne. Så det er et godt valg til bunddækkeplante.
Jeg sætter et billede ind af en plante i det tidlige efterår - de kan blive fuldstændig flammende røde - meget smukt.
Mange hilsner
Trine

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 18. april 2013 kl. 13.46

Hej Trine
Ja, så har jeg lige et par spørgsmål mere! Hvis man nu har flere sorter i haven, kan man så regne med, at frøplanten er den samme sort som moderplanten?Jeg ved f.eks med en Akeleje, at 2 sorter, der stod på hver side af huset, havde krydset! De var i øvrigt rigtigt smukke - Nora Barlow i lilla og grønne farver, men desværre alt for høje, og og sådan er det jo med frøplanter - man ved aldrig, hvilke egenskaber, der slår igennem!
Det andet spørgsmål: har du nogen anelse om, hvad sådan 50 planter kan veje (af hensyn til porto) og hvad skal du have pr. plante?

Bedste hilsener
Charlotte

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 19. april 2013 kl. 15.37

Hej Charlotte
De er frøægte, jeg har aldrig oplevet at de krydser. Jeg har ingen anelse om hvad de vil veje, men det gode ved dem er at de kan sendes uden jord - de overjordiske rødder kan nemlig fint klare en tur med posten og blot stikkes i jorden, hvorefter de med meget stor sikkerhed danner en ny plante. Så jeg tror såmænd ikke vi kommer meget over 5 kg.
Når det ikke er pottede planter skal jeg have 3 kr. pr. stk.
Mange hilsner
Trine

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 23. april 2013 kl. 10.29

Hej Trine
Hvis vi er enige om, at den Geranium macrorrhizum vi taler om, er hvid, så vil jeg meget gerne købe 50 stk. du kan skrive privat til mig på:
crm@energimail.dk
så vi kan aftale de nærmere detaljer!

Bedste hilsener
Charlotte

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Andersen, 31. maj 2013 kl. 22.27

Hej Trine. Hvis du stadig har disse storkenæb til salg, vil jeg gerne købe nogle. Vh Bente

Nyt svar til emnet »Storrodet Storkenæb«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Storrodet Storkenæb

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider