Skrevet af: Charlotte Ravn, 23. april 2013 kl. 10.01
Jeg fik i weekenden tilbudt en masse Geranium ”Rose Clair” til mit projekt bunddække, men først da jeg stod med planterne i hånden, fandt jeg ud af, at der udover ”Rose Clair”, også var en masse Geranium phaeum, og de 2 er groet godt og grundigt sammen. Jeg fandt så ud af, da jeg kom hjem, at G. phaeum faktisk bliver 70 cm. høj, så nu står jeg med en hulens masse planter, som jeg ikke er helt sikker på, at jeg faktisk tør plante! Det, jeg er bange for, er om phaeum vil overtage hele bedet, da jeg også har læst, at den er noget invasiv. Jeg tænker jo på, om det faktisk var derfor den gavmilde giver endte med at grave det hele op!
Har nogen her erfaringer med G. phaeum (arten altså) og kan give mig nogen råd om, hvordan den vil te sig sammen med en sort som ”Rose Clair”.
Bedet, som jeg skal have plantet til, ligger i fuld sol, og jorden er lerjord.
Bedste hilsener
Charlotte
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 23. april 2013 kl. 12.23
Hej Charlotte,
Jeg har Geranium phaeum - en 5-6 stykker. Jeg vil gerne have dem til at brede sig, men jeg synes, det går langsomt. Jeg har haft dem i et par år.
De bliver ikke så høje. Selve planten bliver ikke mere end 15-20 cm høj, og blomsterne - som er små og helt mørk purpur - måske 40-50 cm. Sådan er det i hvert fald på mine. Jeg synes, de er flotte.
Grunden til, at jeg fik dem var for at "spærre" for nogle skvalderkål, der vokser lige ved siden af - og det gør de ret godt. Jeg bruger dem til at indkredse skvalderkålen, så den holder sig ingen for det område, den har fået tildelt... :-)
Jeg tror, de vil være flotte sammen med Rose Clair.
Elsebeth
Skrevet af: ’Trine Petersen, 23. april 2013 kl. 14.02
Både Phaeum og rose clair breder sig en del, men jeg har aldrig oplevet at det blev et problem. Begge selvsår og phaeum ganske meget, men det problem kan jo løses ved at klippe ned inden planten sætter frø. For Rose Clairs vedkommende er nedklipning simpelthen et must hvis planten skal holde sig pæn gennem hele sæsonen.
De to kan sagtens bo sammen og vil supplere hinanden godt da blomstringen kommer forskudt.
Så plant du bare dem begge og lad dem blande sig med hinanden.
Skrevet af: Charlotte Ravn, 25. april 2013 kl. 14.27
Hej
Tak for de gode råd. Jeg har nu besluttet at plante G. "Rose Clair" og G. phaeum under mine frugttræer, så må jeg se, hvordan det går, men om ikke andet må jeg tage nogle stiklinger af "rose Clair", og plante dem et mere velegnet sted. De bliver i hvert fald ikke plantet i det bed, jeg oprindelig havde påtænkt, dertil tror jeg alligevel, G. phaeum bliver for voldsom!
Bedste hilsener
Charlotte
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 26. april 2013 kl. 17.21
Jeg holder med Elsebeth. Min erfaring med de to planter er kun på tre år, men hos mig breder de sig ikke nogen måde problematisk, hverken i fuld sol eller under træer. Jeg glæder mig derimod til mine begynder at selvså og har de sidstre tre år prøvet at supplere min bestand med frøsåning, da planterne er dyre. Det har jeg haft ret svingende held med.
Var jeg dig, plantede jeg dem i det bed, jeg havde tænkt.
Mvh. Marie Louise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.