Forum

Store blomstrende buske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Zindy Raida, 24. april 2013 kl. 15.25

Vi vil gerne lukke haven lidt af ud mod vejen og ønsker at gøre dette med blomstrende buske af forskellige sorter istedet for med en hæk. Vi har i øjeblikket en uægte jasmin, og en forsythia og ønsker inspiration til hvilke andre blomstrende buske der bliver store nok til at lukke haven af for nysgerrige blikke. Vi har kig på dronningebuske og Deutzia mont Rose men kan ikke komme i tanke om flere muligheder. Gerne noget med store blomster der blomstrer i lang tid over sommeren og gerne noget der kan styres lidt om nødvendigt - altså noget men må klippe lidt til.

Jeg håber meget på gode indspark da jeg er helt ny haveejer og meget uerfaren.

De skal stå i fuld sol og kunne tåle frosten

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 24. april 2013 kl. 16.58

Hej Zindy,

De fleste buske blomstrer om foråret. F.eks. syren, som kunne være en mulighed. Hvis du gerne vil have noget, der blomstrer om sommeren, kunne du vælge sommerfuglebuske. De fås i forskellige farver, de vokser hurtigt (og skal skæres ned), de er billige og sommerfuglene er helt vilde med dem. Og så synes jeg, de er flotte.

Elsebeth

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. april 2013 kl. 17.36

Jeg syntes også i skulle plante en hibicus Syrica den blomster i en tid hvor der ikke er så meget der blomster. De fås i mange forskellige farver .
Ellers kan du plante potentilla, de blomster rigtig længe. Tåler at blive klippet hård tilbage .
En busk som snedriverbusken er også velegnet . Tåler samme behandling som potentillaen.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 24. april 2013 kl. 18.03

Hvad med duftsnebolle eller kejserbusk eller buske af slægten Virburnum? Se denne gode artikel.

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/traeer_og_buske/699.html

Mvh. Marie Louise

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. april 2013 kl. 18.35

Der er også klokkebusk. Den kan godt tåle at blive beskåret/klippet.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 24. april 2013 kl. 21.19

Husk at tage med ind i dine overvejelse om I også ønsker at haven skal være afskærmet om efteråret/vinteren. Jeg tror mange vælger en traditionel hæk som liguster, bøg og taks fordi de oftest dækker hele året. En blomstrende busk som Deutzia Mont Rose er superflot om sommeren når den blomstrer, men den taber alle sine blade med det samme om efteråret.

Selv har jeg plantet en vinterhårdfør laurbærkirsebær, som dækker hele året og næsten altid ser pæn ud - den er jeg rigtig glad for. Den blomstrer også i foråret, dog med nogle mindre spændende hvide blomster.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. april 2013 kl. 22.43

Eller Spirea/spiræa. De blomstrer også, og bliver mere hækagtige end fx sommerfuglebuske, som er nogle "tynde pinde" i vinterhalvåret.
Vores hæk til naboen er ca 2,5-3 meter høj. Skulle efter sigende have været klippet sidste år, men blev sprunget over (vi er nytilflyttere). Men den skal i hvert fald ikke klippes flere gange om året.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2013 kl. 13.09

Der findes nogle sorter af paradisæbler som også er anvendelig. De kan sammen med cotonaster tiltrække en masse insekter om foråret og fugle til efteråret . Af cotonaster findes der også en masse forskellige .

Nyt svar til emnet »Store blomstrende buske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Store blomstrende buske

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider