Forum

Heuchera

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2013 kl. 19.27

Jeg har mange Heuchera - flest af dem med mørkerøde blade. Planten har det med at "vokse ovenud". Normalt plejer bladene ikke at være så visne som i år. Men hvad gør jeg? Hvis jeg klipper i topskuddene, som er for lange efter min smag, hvor skyder planten så igen?
Andre ideer til at få renset op i planten?
Jeg er meget glad for denne slags, fordi den står så flot til rosa - pink farvede blomster og danner et godt bunddække mange steder i min have.
Med venlig hilsen
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 27. april 2013 kl. 20.04

Hej
Når mine Heuchera, som dine, er vokset helt op ad jorden, graver jeg dem simpelthen op, og planter dem dybere. Samtidig kan du, hvis du orker, dele planten og potte de små nye planter, eller plante dem et andet sted, hvor du har brug for noget bunddække. Det er godtnok bedst at dele planten i efteråret, men mine har overlevet denne behandling hver gang hidtil.
Mht de visne blade, så fjerner jeg hvert år alle visne blade, og har også oplevet, at stort set alle blade skulle fjernes - det overlevede de også!

Bedste hilsener
Charlotte

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2013 kl. 22.59

Tak for svaret Charlotte.
Jeg har faktisk så mange af de viste røde Heuchera at de nogle steder fungerer som bunddække. I dag har jeg inspiceret dem grundigt og kan se at de lange skud, som vokser ovenud faktisk også har rækker af småskud hele vejen ned ad det lange skud. Jeg har derfor klippet nogle af de lange skud ned. Alle mine Heuchera er formeret på den måde du beskriver. Det er de meget villige til.
Jeg skal skrive, hvordan det går med at klippe ned. Jeg orker ikke at fjerne alle visne blade på den pertentlige måde. Det er min have for stor til 1500 m.
mange hilsner
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Heuchera«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Heuchera

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider