Forum

Juleroser ved roser.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 30. april 2013 kl. 10.36

Hej.
Kan jeg plante juleroser i et bed sammen med Fairy roser? I samme bed plantede jeg sidste år en flot hvid julerose, som trivedes fint i sol. Men jeg blev tilbudt en stor Fairy rose, som jeg plantede der, efter at have gravet julerosen op. Men min jule rose, har kun været et "ynkeligt" eksemplar i vinter med en blomst. Jeg har flere juleroser stående, som skal i jorden. Da jeg købte dem i vinters, tænkte jeg ikke på, at jorden allerede var frossen.

Hilsen Inge

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. april 2013 kl. 18.01

Hej Inge T

Hvilke krav har dine Fairy roser til jordbund, sol, skygge og vind ?
Hvis de stemmer overens med Julerosernes krav, så kan bedet da give oplevelser i en meget lang periode - spændende !

Men da roser har meget forskellig tolerance overfor ikke-optimale vækstforhold og jeg ikke kender Fairy-rosens krav, tør jeg ikke vove mig ud i et bud på om Fairy-roser og Juleroser vil kunne trives sammen.

Julerosens krav til vækstforholdene beskriver Jens Thaysen, faglærer ved DCJ i Beder:
"Den almindelig julerose vokser vildt i Alperne og på Balkan. Den vokser ofte i den yderste del af skovbrynet, hvor der er både sol og nogen skygge. Julerosen trives bedst i en kalkrig humusjord. Den kan godt lide, at jorden er fugtighedsbevarende, men kan bestemt ikke klare at stå og soppe i vand".

Jeg håber, du får både dine juleroser og dine roser i god trivsel :-) - også hvis din beslutning ender op i, at Juleroserne ikke skal plantes i rosenbedet !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 1. maj 2013 kl. 11.30

Hej Lone.

Det endte med, at jeg flyttede Fairy rosen, efter megen overvejelser.
Jeg ved godt, at juleroser, bedst kan lide lidt halvskygge, men fakta er: at den julerose, jeg plantede sidste år, stod meget flot og blomsterig indtil den blev flyttet. Men i går, havde jeg faktisk plantet 2 juleroser ved siden af rosen, indtil jeg blev enig med mig selv, om at flytte rosen.
Hilsen Inge

Nyt svar til emnet »Juleroser ved roser.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Juleroser ved roser.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider