Skrevet af: Kasper K., 3. maj 2013 kl. 19.58
Fantastisk forum her.
Jeg er i gang med at plante kirsebærtræer i haven, 2 stk stevnsberg Birgitte, er der mon nogle herinde der kan sige mig hvor meget plads de skal ha' ? Hvor tæt på hinanden de må stå og hvor tæt på hækken vi må placere dem ?
Håber på en masse gode svar.
Skrevet af: Lone Brems, 3. maj 2013 kl. 22.45
Hej Kasper K
Nej jeg kan ikke sige dig hvor meget plads dine kirsebærtræer skal have. Slutstørrelsen afhænger af, hvilken grundstamme, de er podet på - og der er tre hovedmuligheder: Vildstamme, Colt eller Gisela nr xx.
Du bør kunne få oplyst grundstammen og den forventede slutstørrelse hos dit Plantecenter eller hos den producent, de har købt plantematerialet hjem fra.
For at tilgodese nabohensyn skal placeringen være sådan, at træerne ikke nu og ikke senere generer naboen.
Sørg først og fremmest for at hele kronen bliver inde på Jeres side af hækken i hele træets levetid. Men en placering, så træet skygger for naboens vinduer eller opholdsplads vil også kunne give anledning til dårlig stemning - eller i værste fald nabostridigheder. Så det er godt, at I allerede nu er opmærksomme på nabohensynet.
Men det kan jo også tænkes, at en placering direkte i skel vil fryde naboen - såfremt det er OK med Jer, at naboen plukker de bær, hun kan nå fra sin side af hækken..... Vi har selv sådan en løsning med naboen - og får mange gode portioner hyldebærsuppe hvert efterår :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.