Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2013 kl. 9.11
Hej
Vores grund er på 1.500 m2 og jeg synes at det efterhånden er drøjt at holde det hele i fin stand. Især om foråret er der alt for mange gøremål (vi har også en sejlbåd, som kræver sit om foråret). Jeg prøver på at gøre det nemmere men stadigvæk at have en flot have. I
I år mindsker jeg antallet af krukker til ialt 10 stk fordelt med 3 kæmpekrukker i forhaven og resten på terassen. Jeg plejer at dyrke ca. 40 Tagetes Vanilla til udplantning. Sået i vindueskarm og derefter flyttet rundt med i een uendelighed indtil udplantning. Det vil jeg ikke gøre næste år.
En del af de planter, som kræver stort vedligehold er allerede afskaffet. Pelargonier har jeg ligeledes besluttet mig for at købe fremover i stedet for egen avl. Sådan set kunne jeg gøre det med alle planter, som jeg hidtil selv har holdt liv i om vinteren, men jeg kunne købe mig fattig, hvis jeg skulle gøre det hvert år.
Mit spørgsmål: Kan man plante nogle blomstrende planter i som kommer igen år efter år i krukker? Det er store krukker, 20-30 liter rumindhold.
Med venlig hilsen
Ingeborg - årgang 1940
Skrevet af: Bente Madsen, 7. maj 2013 kl. 9.23
Hej Ingeborg
Jeg synes agapanthus er en fantastisk krukkeplante, men den skal selvfølgelig holdes frosfrit om vinteren
mvh
Bente
Skrevet af: Lis P., 7. maj 2013 kl. 10.54
Inge hvad med nogle så Acer, det har jeg de klarer sig fint, er nemme og flotte, vi har hus og have både i Jylland og på Bornholm, så der skal være noget pænt begge steder.
Jeg har plantet tulipaner/narcisser i krukkerne som bunddække så der er noget der blomster inden bladene på acerne springer ud, brug de små botaniske tulipaner der er klaer sig bedst i krukkerne.
Skrevet af: Freya Grossmann, 7. maj 2013 kl. 19.01
Div. blomsterløg kommer igen år efter år.
Morgenfruer - de selvsår sig villigt.
Flerårige krydderurter, der blomstrer.
Skrevet af: Lars Larsen, 7. maj 2013 kl. 22.16
Staudesalvie kommer kommer meget fint hvert år her hos os. Kan efter første blomstring klippes ned så den blomstrer igen.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 8. maj 2013 kl. 10.49
Jeg har rigtig mange stauder i krukker, og det klarer de fint. Jeg har bl.a. en del storkenæb, hosta, brudeslør, staudesalvie, alunrod, løvefod og stjerneskærm. Små blomstrende buske har jeg også en del af. Men uanset hvad vil du selvfølgelig aldrig få den samme blomstring som med sommerblomster.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2013 kl. 13.19
Hej og tak for alle svar
Agapanthus er flot, men alt for høj med sine godt 100 cm. Jeg har heller ikke nogen fornøjelse af løgplanter i krukker. De er jo væk når til maj. Acer Palmetrum er en mulighed. Staudesalvie kunne også være fin.
Nu må jeg studere forslagene og finde ud af hvad jeg eventuelt allerede skal starte i år.
mange venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. maj 2013 kl. 13.54
Der er da også liljer, franske anemoner og gladiolus m.fl., som blomstrer senere på sommeren.
Det behøver jo ikke være forårsløgplanterne.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2013 kl. 14.07
Hej
Tak for svaret, men det er ikke kortvarigt blomstrende planter jeg gerne vil have. Det skulle gerne være nogen som blomstrer hele sommeren. Gladiolus er efter min mening slet ikke egnede og skal desuden tages op om vinteren.
mange venlige hilsner
Ingeborg ---- tænker lidt på roser nu.
Skrevet af: Bente Madsen, 8. maj 2013 kl. 15.18
Hej Ingeborg
Du kan få agapanthus, der kun er ca en halv meter.
mvh
Bente
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.