Forum

Hjemmelavet betonkrukke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Monalisa Ærenlund, 31. maj 2004 kl. 10.56

Jeg kunne godt tænke mig om der er nogen der ligger inde med en opskrift på hvordan man blander cement og laver sin egen krukke eller kumme af beton

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 31. maj 2004 kl. 16.10

Hejsa.

Jeg har lige lavet en krukke efter flg. opskrift (som jeg har fra et svensk tv-program):

1½ del tørvemuld, gennemvædet
1 del cement
1 del sand (grus)

Det hele blandes sammen og røres med vand til en tyk, lind grød. Man skal kunne trække spor med en murerske.

Formen består af 2 papkasser. Den mindste skal være fyldt med sand. Den største fyldes med 2–3 cm beton til bund. Derefter puttes det ønskede antal korkpropper ned i betonen for at give drænhuller.

Den mindste kasse sættes i og der fyldes op med beton. Formen må ikke bue for meget udenpå.

Kom plastik over, så den ikke tørrer for hurtigt. Efter 2–3 dage løftes den lille form ud og det yderste pap fjernes. Krukken formes med en murerske og en stålbørste bruges til at lave mønster udvendigt.

Står derefter 1 uge overdækket hvor den oversprøjtes jævnligt med vand.

Denne blanding skulle sikre at krukken er frostsikker + at der kan vokse mos på ydersiden hvis det ønskes.

Det eneste problem jeg har haft er at første forsøg rørte jeg betonen sammen med håndkraft og det blev ikke holdbart. Andet forsøg blev rørt i en betonblander og den står fint nu med stedmoderblomster i på min terasse.

MVH
Karin Petersen

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Monalisa Ærenlund, 2. juni 2004 kl. 20.28

Tusinde tak, det er rart med et medium der virker, nu skal jeg så se om jeg kan være heldig at lave en god en i første forsøg.

med venlig hilsen monalisa

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Beckc, 1. april 2008 kl. 2.01

Hvor stor forskel skal der være på papkasserne?

altså hvor tyk skal krukkken minimum være og maksimum?

tak!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jørgensen, 10. februar 2012 kl. 21.04

Minimum tykkelse er 2-3cm, afhængig total størrelsen på krukken. Man kan også lave en mere traditionel beton, kun bestående af cement og sand. Vær ligeledes opmærksom på mængden af vand du anvender. Men der kommer mere om betonkrukker som jeg laver på min blog, som er

www.havenivrold.blogspot.com

mvh
Lars

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jørgensen, 10. februar 2012 kl. 21.09

linket virker ikke:

havenivrold.blogspot.com

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. februar 2012 kl. 10.59

Hej Lars.
Spændende med din nye blog, men jeg kan ikke finde noget om dine krukker?
Hvis du vil være interesseret i, at vi alle kan kommentere på din blog, også os der ingen konto har, skal du lige have lavet lidt om.
Glæder mig til at se billeder fra din have.:o)
Held og lykke
Anne Marie

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jørgensen, 11. februar 2012 kl. 16.55

Hej Anne Marie,

Ok, jeg er sprit ny i det her med blog, så der er sikkert en masse småfejl her i starten.

Vedr. betonkrukkerne, så skal det nok komme på bloggen, jeg skal bare lige have skrevet lidt mere af forhistorien. Men bare rolig der kommer masser af beton :-)

mvh
lars

Nyt svar til emnet »Hjemmelavet betonkrukke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjemmelavet betonkrukke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider