Forum

Hortensia

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Yvette Hansen Bakke, 9. maj 2013 kl. 11.10

Et spørgsmål:

I plantecenter ser man nogen betegnelsen "en Have Hortensia"
er der tale om en Staude?????

med venlig hilsen Hanne
fortsat god sommer :-)

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 9. maj 2013 kl. 22.58

Hej Hanne

Ja, det må man tro. Jeg kan selvfølgelig ikke svare 100%, når der ikke er noget latinsk navn, men jeg har kun hørt om hortensier i haven, der er staudere.
Der findes bl.a. en hortensia ved navn hydragea paniculata - den kaldes havehortensia, måske er det den?

Mvh. Marie Louise

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. maj 2013 kl. 0.33

En have hortensia er en plante, der kan tåle ret meget frost, hvorimod en alm. hortensia, er en stueplante, der normalt ikke kan tåle frost, uden at den fryser helt tilbage, men kan dog bruges ude i sommertiden. Henry G.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Yvette Hansen Bakke, 10. maj 2013 kl. 10.06

Henry G. og Marie Louise, mange tak for jeres svar.

hilsen Hanne
fortsat god sommer..

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Qvist, 5. oktober 2015 kl. 22.44

Hej,
Jeg har en del krukker stående med nyplantede hortensiaer (hvide, lyserøde, blå og lilla). De blev plantet i august i krukkerne, men jeg ønsker at plante dem ud i haven i et surbundsbed i stedet. Kan jeg godt plante dem om nu, eller skal jeg vente til foråret? Tænker på, om de kan tåle frosten og det kolde vejr, hvis de skal til at danne rødder i det nye bed?
Mvh

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. oktober 2015 kl. 23.07

Dine hortensiaer har sikkert dannet et fint rodnet i krukkerne. Jeg kan altid få dem ud sf krukkerne med et fint rodnet. Mine hortensiaer trives i al slags jord. Det gør dine formodentlig også medmindre det er arter, som kræver surbund. Jeg har de flotteste hortensiaer i et bed med sandjord, mod nord og under et tagudhæng. Jeg tror der er sket rigtig meget forædlingsarbejde med hortensiaer de senere år. Hvert forår køber jeg 3 hvide hortensiaer, som står i krukkerne sommeren over. De starter med limefarvede blomster, som dernæst bliver hvide, går over i rosa, derefter bliver de rosa/grønne og lige nu er de mørkerøde med grønt. De bliver plantet ude i haven og jeg køber nye til krukkerne næste år. Eneste ulempe er at de kræver en masse vand.
Ingeborg

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. oktober 2015 kl. 9.36

Ingeborg.
Jeg ved at du også har Hortensia Limelight + Anabelle.
Mine små stiklinger er nu blevet 1,5m. høje og taber hovederne for et godt ord. Har du en snedig måde at binde planterne op på, som er lidt diskret.
De har ikke været beskåret.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 6. oktober 2015 kl. 10.36

Jeg følger lige med

Jeg har nemlig 2 i krukker som har gjort det samme i år under de heftige regnskyl - blomsterhovederne er simpelthen så tunge i forhold til stænglerne at de bukker helt om...

Jeg stak pinde i og hæftede stænglerne på, men det er ikke specielt snedigt, om ikke andet fordi de tvinges i unaturlig stilling og det kan altså ses......jeg forhindrede dem dog i at knække...

Jeg har ikke beskåret og ved ikke om det er det der skal til, det ville jeg jo normalt ikke overveje.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. oktober 2015 kl. 16.07

Ved Hortensia er det bedst at beskære så snart blomstringen er slut. Da afkorter man de afblomstrede skud ned til de første, normale blade. Så går man hele planten efter og fjerner alle grene som krydser plantens midte, syge og visne grene.

Planterne kan evt. skæres helt ned til 10 cm over jorden. Det bør gøres om foråret, men de nye skud bliver temmelig lange og tynde, så de ikke kan bære blomsterstandene det første år.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. oktober 2015 kl. 21.37

Hej Mogens E
Jeg har eksperimenteret med mine Hortensia Anna Belle. Nogle år har jeg klippet dem helt ned til 5-10 cm over jorden. Det resulterer i blomster med svage stilke. Så har jeg prøvet at klippe ned til 50 cm højde. Det gav også alt for tynde stilke til de store blomsterhoveder. (De største er større end et menneskehovede). Regnen tynger dem ned og så går glansen jo af dem. I år har jeg ikke klippet ned, men ladt dem være. Stilkene blev tykkere og de kunne holde hovedet oprejst i meget lang tid. Jeg har dog den fordel at de står bagest i et bed med tæt beplantning og kan støtte sig op ad planterne foran - rododendronbuske.
Fremover vil jeg undlade at klippe. Andre steder har jeg Anna Belle som solitærplanter og der har jeg fra foråret sat en bambusgren ved hver stilk. Det kan gøres næsten usynligt, hvis man har friske bambusgrene. Jeg klipser dem fast med planteklips eller orkideklemmer.
Hortensia Paniculata er jo igen en helt anden art. Jeg har en enkelt af dem. Den bliver klippet ind til stammen, som er ca. 50 cm høj. Hvis jeg ikke er vaks til at binde de nye skud lodret op til en pind, bliver det til en krybende plante - og det er den i år, fordi jeg glemte at binde op i tide. Det er nu også fint med de store blomsterstande, som gror op fra bunden af det tætte grønne løv.

Ingeborg

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. oktober 2015 kl. 21.41

Hortensia Paniculata - bundet op sidste år. Min søster har dog et eksemplar, som ikke skal bindes op, og den får altid lodrette grene med blomster.

De høje lyserøde blomster flere steder er selvsåede høstfloks. Min jord er åbenbar rigtig god til Høstfloks. Har andre oplevet selvsåede høstfloks - og det næsten 2 meter høje?
Ingeborg

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. oktober 2015 kl. 21.45

Hortensia Paniculata - blomsterstand
Ingeborg

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 7. oktober 2015 kl. 12.39

Jeg har også masser af selvsåede høstfloks - jeg vil ikke gå så vidt som til at kalde dem ukrudt, men der kommer rigtig mange. Jeg har også en del hortensia paniculata, men de står alle sammen flot oprejst også i regnvejr. Anna Belle har jeg først her i efteråret fået plantet ud, så dem har jeg ikke erfaring med, men de har da blomstret i de potter de stod i (fik dem som aflæggere med rod i foråret og har haft dem i børnehave hele sommeren) og det gav ingen problemer med grene der væltede ud til siderne.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2015 kl. 13.06

Måske burde jeg klippe Hortensia Paniculata helt ned til jordhøjde i stedet for at beskære ind til hovedstammen, hvorfra den skyder i alle retninger.
Ingeborg

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. oktober 2015 kl. 19.44

Ingeborg, din H.paniculata er en udspærret type. Jeg har den også, men endnu ingen sortsnavn.
Din søster's paniculata er sikkert 'Grandiflora', som kan formes til et lille træ med oprette blomsterstande.
Annabelle er god til baggrund.
Hilsen
Anne Marie

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2015 kl. 21.41

Tak Anna Marie.
Så nytter det jo ikke ar klippe den helt ned. Det kan jo også lade sig gøre at binde den op - hvis man husker det i tide, når skuddene fra stammen er 20-30 cm lange. Jeg tror at jeg vil købe en grandiflora. Den er også lidt mere lyserød?
Ingeborg

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 8. oktober 2015 kl. 8.19

Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge hvad udspærret betyder ?
- Google vil ikke hjælpe mig her

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. oktober 2015 kl. 10.44

Christina, det betyder stritter i alle retninger uden at være hængende.
Undskyld mit gammeldags sprog. jeg ER gammel. ;o)
Ingeborg, den mest lyserøde er nok Pinky Winkey, men hovederne er ikke så store.
Hilsen
Anne Marie

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 8. oktober 2015 kl. 10.50

Tak A.M :-)

Jeg fik faktisk en del resultater på søgningen, alle i forbindelse med forskellige slags blomster - men ingen forklaring på betydningen

- så jeg gik såmænd bare ud fra at det var gartner/nørd sprog - ikke at du var gammel ;-)

Nyt svar til emnet »Hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hortensia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider