Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 9. maj 2013 kl. 22.53
Inspireret af Elsebeths indlæg om Albinus Frø, som jeg selv har gode erfaringer med, har jeg et spørgsmål til følgende frø fra Weibulls og Albertines Have, altså store firmaer, som jeg indtil videre ikke har kunne få til at spire.
Efter såning i store potter i dec. 12 stillede jeg dem ude, i læ under et halvtag og vandede jævnligt, men ikke for meget.
Potterne stpr nu i læ i solen, men indtil videre er kun et eneste sølle frø spiret:-(
Jeg har sået følgende, der skulle være kuldekimere:
100 Jakobsstige
10 kaukastisk stabiose
25 tidselkugle
25 violfrøstjerne
Er der mon nogen, der kan svare på, hvor længe det giver mening at vente? Varmen er jo kommet, så hvorfor spirer de ikke? Alt hvad jeg har sået fra Albinus af akelejer, ærteblomster, hareøre, gylderlakker, irsk klokke, haveklinte
osv. er kommet...
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 10. maj 2013 kl. 5.30
Det er ikke ualmindeligt at frø af kuldekimere skal have 2 eller 3 kuldeperioder for at spire. Jeg har oplevet at bl. a. juleroser først er spiret 3 år efter at de er sået. Som profesionel har vi nogle muligheder for at snyde planterne, men det hjælper ikke noget at sætte potterne i dybfryseren og så prøve at tage dem frem senere. Den mest effektive kuldeperiode skal ligge mellem +- 4 grader Celsius og være af ca. 6 ugers varighed.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 10. maj 2013 kl. 8.17
Hej Villy
Jeg tager det som et udtryk for, at jeg skal være tållmodig.
Potterne vil jeg lade stå fremme sommeren over og gemme dem væk til næste år og håbe på gevinst der, hvis der ikke er noget resultat.
Tak for svar.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Henriette H., 10. maj 2013 kl. 19.30
Af de 4 du nævner har jeg sået de to af dem mange gange.....
Jakobsstige har jeg sået i år - og alle frø er blevet til noget, har i 100 vis af små spirer på ca. 2-3cm. Den er nem at få til at spire og er ret hurtig når først der bliver lidt lunt. Dog såede jeg dem i februar - men tror ikke at det har betydning at du såede i december....
Violfrøstjernen skal man være ret tålmodig med. Vil dog mene at den skal spire inden de næste 2-3 uger hvis de skal blive til noget i år. Til gengæld går det hurtigt når først de spirer :-)
Mvh. Henriette
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 10. maj 2013 kl. 23.27
Jeg såede Violfrøstjerne den 8/4 og de er klar til at blive pottet om. Derimod går det ikke så godt med mine Rosenkraver. Kun 2 bitte små spirer, der ikke er vokset mere den sidste uges tid.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 11. maj 2013 kl. 11.43
Tusind tak for alle jeres brugbare svar!
Der er nok noget galt med frøene af jakobsstige siden ingen er kommet, og den skulle være let at spire ifølge Henriette.
Jeg tror, jeg vil finde en plante på et plantemarked i stedet og håber på, at dens frø så vil spire.
Derimod lyder det som om, at man kan spire viofrøstjerne uden frost? Jeg vil prøve med nye frø og se om det giver resultat.
Potterne bliver stående - man ved jo aldrig:-)
Mvh. Marie Louise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.