Forum

Japansk kirsebær uden podning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malene A., 12. maj 2013 kl. 0.13

Hej.
Jeg er meget betaget af japanske kirsebærtræer og fik derfor et sidste år, som var podet. Desværre nåede det aldrig at springe ud før det gik ud. Så her for et par måneder siden fik jeg et nyt, som nu er sprunget ud. Desværre synes jeg bare ikke blomsterne ligner de blomster jeg havde i tanke + det er meget lavt og jo nok ikke bliver højere pga. podningen.
Jeg fik så den tanke at købe nogle grene næste år og sætte dem i vand, så de kan få rødder og blive rigtige træer engang. Spørgsmålet er så: kan japanske kirsebærtræer vokse i Danmark uden at blive podet? Sådan at stammen og rødderne også er japanske.

Tak på forhånd.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2013 kl. 11.54

Hej Marlene .
Der findes mange forskellige japanske kirsebærtræer, men der er ingen af dem som du kan få til at slå rød i vand , de skal alle sammen podet .
Hilsen Søren .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene A., 12. maj 2013 kl. 12.50

Hvad med alle træerne i Japan. Er de også podet?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. maj 2013 kl. 15.50

Ja, jeg mener at de får sterile blomster og dermed ingen frugt.
Det er vist udvalgte sorter, som igennem hudredvis af år er blevet udvalgt i Japan.

Ved frøformering ved du jo ikke hvad du får af afkom, så mon ikke japanerne også har brugt en eller anden klonings metode som podning?

Måske kan en professionel formere den vegetativt på bestilling - prøv at spørge Blomstergaarden eller andre professionelle "træmænd"....

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2013 kl. 19.47

Der var engang en planteskolemand, der fortalte mig at man kunne stiklingformere næsten alting med det rette udstyr og det er muligt at man man kan dette eller kan meristem formere nogle af kirsebærsorterne .
Men det er ikke noget vi andre dødelige kommer i nærheden af . F.eks. bliver den kirsebærgrundstamme, der hedder gisela meristemforeret .
Om man også laver nogle af de japanske kirsebærtræer på denne måde ved jeg ikke,har ikke hørt om det , men muligheden foreligger .

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. maj 2013 kl. 21.00

Det er nærmeste vi i haverne kan komme formering af kirsebær, uden at bruge podning, er ved at prøve nedkrogning. Jeg har aldrig prøvet med kirsebær, men jeg er bekendt med flere der med held har forsøgt med blommer, der også er en stenfrugt. Prunus pumila, der er en krybende art, sætter undertiden rødder ud på grene, når den kravler hen over jorden. Der kan godt gå 2 år efter at en gren er lagt ned i jorden, før der dannes rødder, så det er et forsøg, der kræver en vis portion tålmodighed.

Nyt svar til emnet »Japansk kirsebær uden podning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Japansk kirsebær uden podning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider