Skrevet af: Bo G., 13. maj 2013 kl. 13.38
Jeg har et bed der løber langs plankeværket som jeg gerne vil forvandle til et blomsterbed.
Mit problem er, at da vi overtog huset sidste år, var bedet fuldkommen groet til af græs og en form for bunddækkeplante (det er ikke lykkes mig at finde ud af, hvilken slags bunddække det er).
Her i april fjernede jeg med håndkraft al græs og bunddækkeplanter og kørte væk. Derefter gik jeg i gang med spaden og gravede cirka 15 cm ned og vendte derefter jorden om hele vejen langs bedet, i håb om at det ville gøre kål på græs og bunddække.
Til sidst lagde jeg et tyndt lagt pottemuld ud oven på jorden og såede vilde blomsterfrø.
Det viste sig, at mens græs stort set er væk, så bliver bunddækkeplanten ved med at skyde op, fordi den har et omfattende rodned.
Mine blomsterfrø er også begyndt at spire, så lige nu fjerner jeg græsstrå og bunddækkeplantens spire i hele bedet 1-2 gange om dagen (Ja, så hurtigt skyder de op!) Jeg håber så at rødderne fra bunddækkeplanten på et tidspunkt giver op og lader mig få mit blomsterbed i fred.
Hvad siger I, der har mere erfaring med have end mig? Er jeg fuldkommen naiv i håbet om at jeg blot kan blive ved med at fjerne skuddene fra bunddækket og på et tidspunkt få et blomsterbed i fred? Hvad ville I gøre i stedet?
Jeg skal lige sige at der er nogle halvstore blomster og buske i bedet som jeg vil bevare. Det er altså ikke en løsning at bombardere med Roundup - og jeg vil i øvrigt for næsten enhver pris gerne undgå at bruge gift.
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2013 kl. 13.45
Hej Bo -
det er pokkers svært at svare på, når man ikke ved, hvad det er for en bunddækkeplante, du slås med.
Har du mulighed for at fikse et billede af den som voksen?
mvh
Anja
Skrevet af: Bo G., 13. maj 2013 kl. 13.56
Hej Anja
Nu googlede jeg lige bunddække og kiggede billeder igennem, og sørme om ikke jeg fandt et billede af den:
www.guloggratis.dk/ude/haven/beplantning/planter/annonce/19257828-bunddaekke
Skrevet af: Bo G., 13. maj 2013 kl. 14.06
Det er, så vidt jeg kan se, Vinca Minor som jeg har.
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2013 kl. 15.15
Ups - den er ikke let at slippe af med, når der er andre planter i bedet :) Måske kunne du til efteråret grave de ting op, som du vil bevare og sætte dem et andet sted, mens du knokler videre med rødderne her? Jeg tror ikke, at du kommer af med dem, hvis der er områder, der skal skånes pga. andre planter...
Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2013 kl. 15.28
Du bliver nød til at få has med din Vinca eller bliver det et blandet sammer surium af græs, blomster og Vinca du ender at stå med.
Vinca er sej og slås med , hvis ikke du kan hakke planten op bliver du nok nød at grave den op, hvis du vil være sikker på at få det hele med .
Bagefter kan du så så blomster på stykket .
Skrevet af: Mogens; E., 13. maj 2013 kl. 15.57
Vinca er fandens opfindelse og den kan blive et tykt tæppe på ½ meter. Som Anja skriver så grav buskene op, røst jorden af og spul roden med vandslangen, så kan man bedre få renset vincarødderne fra. Selv den mindste vincarod gror videre. Du kan dække bedet med sort plastic og smide et lag jord ovenpå hvori du kan så sommerblomster. Plasticen skal mindst blive liggende i et år.
Skrevet af: Bo G., 13. maj 2013 kl. 19.19
Efter jeg fandt ud af, hvad den hedder, så har jeg også læst om den på nogle engelske sider. Der er udbredt enighed om, at det er noget djævelskab som er svært at komme helt af med.
Jeg har dog læst, at hvis man får det i græsplænen, så kan man slippe af med Vinca ved at klippe plænen kort et par gange om ugen. Det må vel svare lidt til det jeg gør nu, når jeg nipper nye skud hver dag. Efter noget tid giver rødderne vel op?
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2013 kl. 20.11
Enten det - eller din tålmodighed :)
Jeg ville nok hoppe på den med sort plast og så sætte krukker oven på så længe...
Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2013 kl. 20.55
Hej Bo.
Hvor stor er det stykke du skal have bekæmpet
Hilsen Søren.
Skrevet af: Bo G., 14. maj 2013 kl. 8.49
@Anja:
Ja, jeg håber jeg er stædig nok!
Det med plastic duer ikke rigtig. Bedet vender lige ud mod vores villavej, og jeg synes godt nok ikke det er pænt at dække hele bedet til med plastic. Det vil jeg gerne undgå, hvis jeg kan (det kan så dog godt være jeg er mere mør om et par måneder, hvis ikke Vincaen giver op inden da!)
@Søren:
Det er vel cirka 10 meter langt og en halv meter bredt. Der er så omkring 5-6 buske som har stået i flere år. Nogle af dem mere eller mindre begravet under Vina.
Skrevet af: Bo G., 14. maj 2013 kl. 9.12
Jeg læste lige en der havde følgende tip til, hvordan man slipper af med Vinca:
Først fjerner man planten over jordniveau (tjek!). Dernæst graver man ned og fjerner jord og rødder så godt man kan. Når man har gjort det, lægger man enten avis eller pap ned i hullet og forer hele hullet så godt man kan. Derefter fylder man så plantejord oven på pappet og planter nyt.
Ideen skulle være at man kvæler Vincaen, og at man kan nippe de få skud som kommer forbi pap eller papir. Efter noget tid i jorden vil papiret formulde, og de nye planter vil erstatte Vincaen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. maj 2013 kl. 22.57
Du kunne jo dække plasten med en gang flis :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.