Forum

Erantis – høstfrø lige i dennetid

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. maj 2013 kl. 21.13

Hej

Jeg har i flere år planlagt at høste frø af Erantis og forøge det gule forårstæppepå denne måde, men......jeg glemmer det hvert år!

Husk derfor, at det er lige i denne tid, at frøene modner, hvis du kunne tænke dig at prøve det samme :)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. maj 2013 kl. 23.08

tak for påmindelsen - jeg glemmer det også altid :)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 15. maj 2013 kl. 11.41

God ide :D

Må jeg da lige gøre :P

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. maj 2013 kl. 22.04

Bælgene er stadig helt grønne og friske. Skal jeg tage dem nu - eller vente, til de er modne (brune/gule)? Skal frøene tørres - eller skal jeg bare sprede dem nu?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2013 kl. 22.31

Jeg venter, til de er tørre på planten - men der skal holdes øje, for pludselig er de drysset af :)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. november 2013 kl. 8.24

Og så er det, at vi der har planlagt at så Erantis i efteråret, ikke skal glemme det også :)

Har I sået?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. november 2013 kl. 13.08

Ja da, der står, at man fint kan så dem lige efter høst, så de er allerede spredt med rund hånd...

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. november 2013 kl. 14.13

Hej Freya

Ja, det er jo den naturlige måde, men jeg vil dyrke dem i række med henblik på (om 3 - 4 år) at kunne placere knoldene, hvor jeg vil have dem :-) Går ud fra at de skal sås øverligt/ kun lige dækkes med jord. Af hensyn til duerne dækkes med et brædt i rækken. Det fjerner jeg så til januar/ februar.

Jeg venter til nu, fordi jeg så har ledig jord i køkkenhaven.

Jeg glæder mig til at følge den udvikling.....og til at høre fra dig og andre.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. november 2013 kl. 20.24

Det er selvfølgelig også en metode. Men jeg vil have et blomstertæppe. Jeg bor ved Tune Landboskole, og de har en gammel have, hvor erantis om foråret vokser overalt. DET vil jeg have...

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. november 2013 kl. 20.37

Ja, det er bare flot og meditativt roligt.
Vi har nogle mindre områder i havens ældste dele med sådan et tæppe. Ud over eksperimentet med frøformering, så skal det ende med sådan et forårstæppe rundt om en nyanlagt terrasse - inden jeg er 60, så det burde lige kunne nås :-D

Nyt svar til emnet »Erantis – høstfrø lige i dennetid«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erantis – høstfrø lige i dennetid

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider