Skrevet af: Bo G., 19. maj 2013 kl. 13.53
Vi flyttede ind i vores hus sidste år, og i haven var der ikke så mange træer. Kun to ældre træer, det ene et blommetræ, og det andet måske et æbletræ. Når jeg skriver måske, så er det fordi det ikke har givet frugter, hverken sidste år, eller sat blomster i år. Træet ser ud som om det er blevet meget kraftigt beskåret, og det sætter kun sådan nogle lange tynde grene i alle retninger.
Jeg håber I kan hjælpe med to ting:
1. Hvad er det for et træ? Jeg vedhæfter to billeder som jeg håber kan hjælpe.
2. Jeg overvejer kraftigt at pode nye grene på. Hvis det er et æbletræ, overvejer jeg at få 2-3 forskellige sorter podet på. Jeg har dog overhovedet ingen erfaring med at pode, så jeg vil høre om det er noget jeg selv kan give mig i kast med, hvis jeg læser om det og lytter til fagfolk?
Skrevet af: Bo G., 19. maj 2013 kl. 13.53
Her er et andet billede.
Skrevet af: Lone Brems, 19. maj 2013 kl. 20.29
Hej Bo Grüneberger
Du kan let skaffe dig et bedre overblik over mulighederne ved at læse artiklen "Pod nye sorter på gamle træer" af Boi Jensen. Du finder artiklen i Havenyt's arkiv - bare skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side.
Du kan let komme i kontakt med Boi Jensen, hvis du har flere spørgsmål. Hans mail-adresse finder du ved at google "De gamle sorter".
Jeg håber du finder en god løsning - og vil opfordre dig til at søge faglig vejledning - især hvis du fastholder tanken om at pode flere sorter på træet. Det kræver grundigt kendskab til, hvordan sorterne udvikler sig over tid. Mange har erfaret, at der efter nogen år er en enkelt af de valgte to eller tre sorter, der "overtager" tilvæksten i træets krone forstået på den måde, at de udkonkurrerer den eller de andre sorter. Korrekt beskæring kan måske afhjælpe denne tendens.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Bo G., 20. maj 2013 kl. 9.15
Hej Lone
Tak for det. Det vil jeg helt sikkert gøre. Jeg skal bare lige være sikker på at det rent faktisk er et æbletræ før jeg begynder at pode på det.
Kan du hjælpe mig med det?
Skrevet af: Lone Brems, 20. maj 2013 kl. 19.18
Hej Bo Grüneberger
Mit bedste bud ud fra billedet er, at det er et æbletræ.... men jeg er ikke ekspert i frugttræer! Så prøv at sende billedet til f. eks Boi Jensen.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 20. maj 2013 kl. 22.33
Hej Bo.
Er næsten sikker på at det er et æbletræ ud fra bladene på billedet. Dit træ er skåret hårdt tilbage for et par år siden, derfor alle de vandris. Men nu har du jo alle muligheder for at forme dit æbletræ. Tynd rigtig godt ud i grenene, gerne alle dem som går ind mod midten af træet, så det bliver godt lysåbent. Bohold gerne de mest vandrette grene der går ud af kronen, da det er de vandrette grene som der hurtigst danner blomster og bremser væksten i træet. Der vil komme en del nye vandris når du klipper det, men bræk dem af, som de vokser frem til i løbet at sommeren, så kommer der ikke flere nye vandris. Så er jeg sikker på, at du får et fint træ med frugter i løbet af et års tid.
Ompode det er også en mulighed, men snart for sent for i år, og nærmest umuligt at finde podekviste, da podesæsonen er ved at være slut for i år.
Mvh. Michael
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.