Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. maj 2013 kl. 23.21
Hej - Jeg var vildt betaget af en krans med glasbær. Aldrig havde jeg da set så mange flotte lilla bær. Derfor købte jeg en busk for 2 år siden. Sidste år troede jeg at den var gået ud - men den kom sig igen. I år er der også liv i den, men jeg tror at den står forkert. Om eftermiddagen og aften skygger vores lærkehæk for den.
Jeg vil gerne "nurse" den for at den kan blive flot. Vil det gavne at plante den i en stor krukke indtil den virkelig vil noget?
Krukken kan få lige den placering som busken vil holde af.
mange venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Lone Brems, 22. maj 2013 kl. 9.25
Hej Inge Hansen
Glasbær er en skovbrynsplante - den trives hvor der er konkurrence om lyset, så det er næppe placeringen, der er hovedproblemet - også fordi en lærkehæk ikke skygger voldsomt.
Jeg tror ikke, du får succes med at plante den i krukke - den har brug for at kunne udvikle lange rødder.....
Glasbær sætter dybtgående rødder uden ret mange siderødder og da den stammer fra næringsrige forhold i skovbryn, må det betyde at den har brug for porøs jord, som er fuld af henfaldende blade og kviste. Den kan tåle ret tørre forhold om sommeren, men skal have grundig gennemvanding i det tidlige forår, svarende til afsmeltning af mængder af sne på bjergskråningerne i Kina, hvor planten stammer fra.
Hvis jordbunden ikke svarer til det beskrevne, så må du igang med at forbedre indenfor de muligheder, du nu har.
Først må du lige sikre dig, at planten kan udvikle sig på den plads, den har - under gode forhold bliver Glasbær ca 2 meter bred og ca 2 meter høj.
Hvis pladskravet er opfyldt kan du vælge mellem to jordforbedringsmetoder:
Den enkle & langsomme måde vil være at give planten en fodpose af halvomsat kompost på en flade med cirka 70 cm i diameter og en tykkelse på 4 - 5 cm. Grav ikke i jorden, men fjern eventuel plantevækst før du lægger overfladekomposten ud.
Derefter skal der ikke tilføres mere kompost før i marts måned 2014. Hvis du tilfører lidt hvert forår / forsommer i mange år frem, vil jordstrukturen forbedres og der udvikles et rigt mikroliv - også i dybden.
Den grundige & hurtige måde vil være at forberede et nyt plantehul - med en diameter ikke under 1 meter og 60 cm dybt + grundig løsning i bunden med en langtandet greb.
Den opgravede havejord blandes med skovbundsmuld (få lov af skovejeren før du tager!). Læg alt tilbage i hullet og flyt så planten dertil. Giv den en fodpose af velomsat havekompost - og saml fremover hver vinter en fodpose af nedfaldne blade omkring planten - eventuelt holdt på plads af nogle grangrene.
Og så skal der vandes - uanset hvilken jordforbedringsmetode, du vælger !
Sivevanding kan absolut anbefales og kan enkelt sættes igang ved at du vander i en cirkel udenom busken. Cirklens diameter kunne være ca 1,5 meter. Bor et hul på 1,5 mm ca 1 cm over bunden af en 10-liters spand og placer spanden ved cirklens kant. Sørg for at hullet vender ind mod planten.
Fyld spanden med vand og lad den stå til den er tom. Flyt spanden et lille stykke ad gangen rundt langs cirklen og fyld den for hver flytning. Standardgrundvanding er 25 - 30 liter pr kvadratmeter - jeg vil foreslå, at du giver ca 10 x 10 liter - altså 100 liter nu.
Hvis der kommer lange tørre perioder hen over sommeren kan du gentage vandingen efter samme system - men kun én eller to gange - Busken skal jo "udfordres" til rodvækst i dybden !
Når først rødsystemt er veludviklet og planten er i trivsel kan du indstille grundvandingen om foråret - og helt undlade at tænke på vanding senere i vækstsæsonen.
Jeg håber at have givet dig nogen forslag til overvejelse - og ønsker dig god arbejdslyst!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2013 kl. 11.38
Kære Lone
Mange mange tak for et meget uddybende svar. Jeg kan finde pladsen til busken flere steder i min have. Jeg har en lille "kratsti" bagest i haven. En sti mellem nogle rønnebærtræer/birketræer adskilt af resten af haven med en bugtende fjeldribshæk. Foran denne hæk er den mere kultiverede have. På "kratstien" har vi i 30-40 år overfladekomposteret udover de blade som træerne kaster af sig. Her har vi også lagt kværnet materiale. Det vil sige at jeg selv har masser af skovmuld. Jeg vil jo gerne have glasbærbusken et meget synligt sted så måske er der andre planter, som må flyttes for at den kan få sit blivende sted.
Jeg siger tak og håber at det vil lykkes for mig.
strikingeshave.blogspot.dk/2009/08/rundt-omkring-i-havens-bageste-del.html
strikingeshave.blogspot.dk/2011/08/baghaven-med-dens-praktiske-funktioner.html
Mange venlige hilsner
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.