Forum

Hvilken plante har jeg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Klercke, 23. maj 2013 kl. 18.33

Hej :)

Jeg har denne kæmpe staude som jeg ikke kender navnet på, jeg kan heller ikke google den. Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg vil gerne give den de bedste betingelser.

Med venlig hilsen
Tina

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 23. maj 2013 kl. 19.09

Det er vist en tusindstråle.
Mvh Bente

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. maj 2013 kl. 19.19

yes - og den kan konkurrere med skvalderkål :-)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Klercke, 23. maj 2013 kl. 19.38

Hej

Tusinde tak. Det er den helt rigtige, men skvalderkål? er det fordi den er hårdfør?

Tina

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. maj 2013 kl. 20.23

Ja, når den først er etableret (den sår sig selv ret voldsomt - så husk det), så har den et tæt bladdække, som kan undertrykke skvalderkål.

Den udrydder ikke skvalderkål, men kan trives sammen med denne.
Det samme kan visse sorter af Hosta.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Klercke, 23. maj 2013 kl. 20.37

Okay interessant, men synes nu min har holdt sig til et meget lille bed så nu har jeg delt den og plantet ud andre steder i haven.
Den er jo så fin at se på.
:-)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 23. maj 2013 kl. 22.49

Det kan også tænkes, at det er en Alant. - Tusindstråle har ret hjerteformede blade, og når den er ved at afblomstre, bliver blomsterstanden i midten brun.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. maj 2013 kl. 6.23

Det kan du have ret i Clara - især undrer det mig, at der ikke er en masse frøplanter. Det burde der være, hvis det er Tusindstråle....

Tina - send evt. et nyt billede af planterne, som de står lige nu.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Klercke, 24. maj 2013 kl. 22.00

Hej
Ja pludselig kan den ligne begge. Jeg så først svaret nu så jeg tager et biled af den i morgen.
Jeg har et andet hvis man kan zoome ind.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. maj 2013 kl. 8.44

Jeg har Læge Alant og Tusindstråle i haven, men kan alligevel ikke identificere din plante ud fra billedet, men..

Tusindstråle er allerede nu kraftige planter med stor bladmasse, mens Læge Alanten kun lige har fået de første blade sendt op ad jorden.

Tusindstråle afgiver kraftig lugt til fingrene, hvis du gnider bladene. Læge Alant afgiver ved samme behandling ingen duft.

Blade på Læge Alant er lancetformede ("spidse i begge ender").
Blade på Tusindstråle er hjerteformede ("spids i yderdelen og indskåret i stilkenden").

Begge kan blive 1,5 - 2,0 meter når de har udsendt blomsterstilkene - i min have er Tusindstråle langt den kraftigste.
På det ene billede virker det som om planten står i græs og det svækker planten, mens frøplanter jo ikke kan etableres....

Kan andre sorter fra Alant-familien blive så store Anja?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Klercke, 25. maj 2013 kl. 20.22

Hej igen
Så er jeg sikker efter det Tom siger. Der er en kraftig duft ved gnidning af bladene, den er allerede 1 meter høj og fyldig. Nå efteråret kommer bliver den helt brun i midten.
Min tusindstråle står i et bed men den breder sine blade ud over kanten.

Nyt svar til emnet »Hvilken plante har jeg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilken plante har jeg?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider