Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2013 kl. 22.41
Hej
På et eller andet tidspunkt har nogen fortalt mig at Hypericum Hidcote skulle klippes helt ned hvert forår - eller efterår. Nu er jeg kommet i tvivl om det overhovedet er nødvendigt. Jeg har en 7-8 stk stående i et lille område bag en lavendelhæk og jeg er bare så træt af at klippe dem helt ned hvert år. De beynder også at blive lidt bare inde i midten. De kommer fint hvert år, men jeg har for meget arbejde med dem og skal reducere fremover.
Skal de klippes ned for at være pæne, vil jeg simpelthen grave dem op og plante noget nemmere.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 29. maj 2013 kl. 22.48
Kan du ikke være hårde ved dem og klippe dem ned med en hækkesaks?
Hvad vil du sætte i stedet for?
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. maj 2013 kl. 5.44
Hej Inge,
Når jeg googler den, ser det ikke ud, som om den skal klippes ned. Det kan være, du stresser den ved at gøre det? Den bliver ikke mere end ca. 75 cm høj, og den størrelse når den vel næsten alligevel, når du klipper den?
Der står flere steder specifikt, at den ikke skal klippes, så jeg tror virkelig ikke, du behøver at gøre det.
Elsebeth
Skrevet af: Søren S Duun, 30. maj 2013 kl. 12.24
Efter at have slået den op kan jeg se at det var den min genbo havde stående og den blev ikke klippet ned og skal det heller ikke . Så jeg forstår ikke hvorfor du gør det .
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. maj 2013 kl. 22.59
Hej - Jeg citerer fra dette link:
www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Landbrug_og_havebrug/Havebrug_og_gartneri/besk%C3%A6ring
"Stedsegrønne, bladbærende buske som berberis, Prunus, Pyracantha, Ligustrum, Lonicera og Rhododendron beskæres i det tidlige forår eller midsommer, men aldrig i sensommeren, da nyvækst kan få frostskader. Buddleja, Hypericum og Fuchsia kræver hver vinter en total nedskæring, mens andre blomstrende buske som Forsythia, Kolkwitzia, Ribes, Clematis, Spiraea og syren beskæres efter endt blomstring.
Mine Hypericum står med masser af brune stængler, og der sker ikke noget før jeg har klippet dem helt i bund.
Alternativt vil jeg plante spiræa Antoni Waterii......... eller Rhododendron efter et jordskifte. Grostedet ligger på husets nordside.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.