Skrevet af: Jan Rasmussen, 4. juni 2004 kl. 17.10
Vi har et problem i vores have. Efter en ferie er vi kommet hjem til noget 1½-2 meter højt "ukrudt",
som vist nok kaldes for Amerikansk Boghvede? – det ligner alm. boghvede, men vokser op i flere meters højde!
Sidste år fik vi hjælp til at hakke skidet ned med en kratrydder, og stykket var også pænt – indtil nu...
Kender du urten? Er der noget vi kan gøre – vi vil helst ikke bruge kemi, og vil gerne have en græsplæne...
Kan det "brændes" – ædes af får/geder?
Skrevet af: L R., 8. maj 2012 kl. 19.47
Findes der ikke et billede af den forbistrede plante, da jeg gerne vil se om det er den samme, som jeg er ved at blive uvenner med min nabo over. Den står i skel, og breder sig over i min nabos have, og han er sur, og mener det er mig der må bekæmpe den, men hvordan.??? jeg har klippet den ned, men den er genstridig, og kommer hele tiden med endnu flere skud. Hvad gør man ved den??? Mvh. L.R.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. maj 2012 kl. 20.56
Noget kunne tyde på at "Amerikansk boghvede" er det samme som "japansk pileurt" - www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Artsleksikon/Planter/Froeplanter/Blomsterplanter/JapanskPileurt/
Skrevet af: Julie Marie Isager, 9. maj 2012 kl. 14.33
Ihhh, jeg har et billede af det formodede forbistrede irriterende møg her...
Skrevet af: L R., 10. maj 2012 kl. 5.10
Tak for billedet.
Det er nøjagtig sådan en fætter.
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 10. maj 2012 kl. 16.02
I kan da bare skære lor*t*tned. Efter et stykke tid vil den have tabt sin voksekraft. evt. smid noget saltsyre ned efter I har skåret den ned.
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. maj 2012 kl. 22.32
Hej Kenneth - saltsyre er ikke på sin plads at anbefale i dette forum...
Jeg har med stort held fjernet planterne ved konsekvent at hive skuddene op gennem de sidste 3-4 år - nu er der stort set ikke flere .)
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 11. maj 2012 kl. 18.18
Var der nogen af jer, der så den sidste udsendelse med Søren Ryge, hvor han sprang nogle gamle ribsbuske i luften med dynamit? Kunne det ikke være en mulighed? Huset skal afskærmes på en eller anden måde, men alligevel? Dynamitten skal nok bare lidt længere ned i jorden. Men i hans tilfælde blev det et pænere hul, end hvis han havde gravet det. Bare et forslag...
Elsebeth
Skrevet af: Søren S Duun, 11. maj 2012 kl. 19.08
Jeg så desværre ikke udsendelsen, sagde han noget om hvad det kostet? og hvem og hvor mange herhjemme, der kan udføre det .?
Min gamle chef fra elevtiden havde licens til det men vi så ham aldrig udfører det . Jeg ved at det var meget på tale da bambussen blomstret og alle skulle have have den gravet op, der var gode råd dyre, men jeg så det ikke pratikseret . Jeg har kun set det anvent på skorsten.......
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. maj 2012 kl. 20.15
Nej - så det ikke, jeg gider ikke Søren Ryge... Han finder ind i mellem på et eller andet plat bare for at provokere - efter min mening ikke særlig brugbart.
Som sagt - man skal bare hive alle skud op, og på et tidspunkt orker den ikke mere :)
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 12. maj 2012 kl. 7.47
Hej Søren,
Nej, han sagde ikke noget om, hvad det kostede. Udsendelsen bliver genudsendt
14. maj 2012 kl. 13:45
18. maj 2012 kl. 10:30
Du skulle næsten se den - det så virkelig både imponerende og meget effektivt ud. Jeg har selv japansk pileurt, og jeg overvejer alvorligt at prøve det. Jeg kæmper også med skvalderkål og snerler, som jeg er over stort set hver dag, men jeg orker ikke en ting mere...
Elsebeth
Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2012 kl. 11.27
Hel billig tror jeg ikke det er og tror hellere ikke at det alt de springer væk for en. Måske har det været til ære for kameraet at de har udført det. Jeg vil nok benytte en stubfræsning i stedet for. Dette et med sikkerhed også billigere og bedre for jorden
Skrevet af: Mogens; E., 12. maj 2012 kl. 19.59
Hvis man bruger dynamit til amerikansk boghvede som foreslået, spreder man bare en hulens masse rodstumper af planten over et stort område. Det er da ris til egen r..
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.