Skrevet af: Margrethe J., 6. juni 2013 kl. 15.17
Købte mit hibiscus træ sidste år, og overvintrede det. Men nu hvor jeg har stillet det ud på terressen i forgårs, er det begyndt at få noget hvidt på bladene ude ved kanterne og sådan midt streg på nogle af dem. Bladene er også blevet slatne. Har ellers vandet det og givet gødning med første vanding. Har læst at der skal gå 14 dage mellem hver gødning.
Hvad kan det skyldes? Der er heller ikke mange blade :(
Skrevet af: Mogens; E., 6. juni 2013 kl. 21.43
Planten har fået solstik. Alle planter som skal udendørs skal afklimatiseres. De første par udedage stilles planten i skyggen hele dagen, derefter i solen et par timer, som øges for hver dag.
Planter har det som mennesker, vi bliver også solskoldede ved for meget sol.
Giv din Hibiscus skygge en uges tid.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 6. juni 2013 kl. 22.56
Hvis der aldrig har være så mange blade, så kan roden have taget skade i vinteren. Hvis den er overvinteret i en potte udenfor eller selv i et drivhus med den frost vi har hver vinter er dette meget sandsynligt.
De hvide på bladene har jeg oplevet mange gange uden rigtig at kunne finde en forklaring, men det har altid været på planter der har været i dårlig form efter en vinter eller en klumpplante der er gravet op om foråret. Jeg har en fornemmelse af at det er et overvandingsproblem, ikke fordi man vander ret meget, men planten forbruger ikke ret meget når der ikke er mange blade og den kan bestemt ikke lide at have konstant våd jord.
Et billede ville hjælpe, -men hold den til den tørre side og lad være med at gøde mere.
Skrevet af: Margrethe J., 6. juni 2013 kl. 23.29
mange tak for svarene :)
Jeg vil putte den ind i skyggen.
Sidste år havde den mange blade og blomster. Overvintrede den i kælderen, hvor den fik lidt lys fra et vindue. Læste at den ikke skulle have meget vand, når den overvintrede, men måske har jeg så givet for lidt.
Jeg lægger et billede ind i morgen.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. juni 2013 kl. 7.53
- hibiscus er ikke egnet til pottekultur - den skal plantes frit ud -
Skrevet af: Margrethe J., 7. juni 2013 kl. 9.50
her er et billede af hvordan bladene ser ud. Den står i skyggen nu.
Skal jeg plante min hibiscus ud i haven? Hvad gør jeg så om vinteren?
Det er min første hibiscus, som jeg købte sidste år, så har kun læst mig til pasningen af den, hvor der står at den skal overvintres.
Men hvis den får det bedre frit ude i haven, så skal den plantes ud :)
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 7. juni 2013 kl. 15.41
hehe.. det er jo ikke en havehibiscus. den der skal stå indendørs og vil man gerne have den til at stå udendørs om sommeren har Mogens givet dig svaret længere oppe i tråden. Den er lige blevet skoldet, men den skal nok rette sig når den har vænnet sig til forholdene.
Skrevet af: Margrethe J., 7. juni 2013 kl. 15.53
okay, tak for svarene. Vidste så ikke lige, at den ikke var til haven. Den stod ude hele sidste sommer og havde det fint, så tænkte ikke over, at den ikke var til udendørs.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.